‘Veel te doen, maar optimistisch’

‘Veel te doen, maar optimistisch’

Interview Tijl Koenderink Directeur-bestuurder Passend Onderwijs Almere

Directeur-bestuurder Tijl Koenderink heeft zijn eerste schooljaar bij Passend Onderwijs Almere er bijna op zitten. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen, hoogtepunten en kijkt hij vooruit naar komende periode.


Hoe gaat het? Hoe heb je het eerste schooljaar als directeur-bestuurder van Passend Onderwijs Almere ervaren?
 
Het was een mooi maar intensief jaar. Ik heb de regio leren kennen. Ik ben trots op het nieuwe Ondersteuningsplan dat we met zijn allen hebben neergezet en het jaarplan waar we mee bezig zijn. Daarnaast zijn we bezig met een grote interne transitie in de organisatie. Het is mooi hoe we elkaar in Almere steeds beter weten te vinden om samen het goede te doen voor de kinderen.
 
Wat waren hoogtepunten van afgelopen jaar?
 
Het was ontzettend leuk om iedereen te leren kennen. Ik ben op bezoek geweest bij arrangementen en scholen om te zien hoe het er in de praktijk aan toegaat. Volgend jaar wil ik nog meer van zulke bezoeken plannen! Ook het proces naar het nieuwe Ondersteuningsplan was mooi. We begonnen voorzichtig en sommigen waren zelfs sceptisch of het wel zou lukken. Maar twee weken geleden
hebben we de lancering van het Ondersteuningsplan echt met iedereen in de stad gevierd. Het is een ambitieus, maar gedragen plan.
 
Ook het team waarin ik werk, zowel binnen als buiten de organisatie, is fantastisch en een feest om mee samen te werken. Het is een groep superbegane en competente professionals die elke dag opstaan om te vechten voor het beste onderwijs voor alle kinderen in Almere.
 
Zijn er ontwikkelingen waar je je zorgen om maakt?
Ik ben best geschrokken hoeveel ondersteuning er in Almere nodig is. We staan bovenaan de ranglijsten met laaggeletterdheid en lerarentekort, hebben een hoge instroom nieuwkomers en er is serieuze veiligheidsproblematiek.
 
Daarnaast hebben we nu het Ondersteuningsplan geschreven, maar dat is natuurlijk pas een eerste stap. Er komt een grote opdracht uit voort. We moeten bijvoorbeeld definiëren wat basisondersteuning is, afspraken maken wat we doen als er iets niet goed gaat, en aan de slag met communicatie. Dit zijn enorme complexe vraagstukken die meerdere organisaties aangaan.  Er ligt een flinke opdracht, maar zoals ik eerder al zei ben ik optimistisch.
 
Waar kijk je komend schooljaar naar uit?
 
We komen steeds dichterbij de fase dat de basis op orde is. Daar kijk ik erg naar uit. Nu zijn we nog veel energie kwijt aan het dichtlopen van gaten en procedures zijn bijvoorbeeld nog niet altijd helemaal aansluitend. Als we intern én extern alles goed hebben ingericht kunnen we beter focussen op nieuwe en innovatieve antwoorden die echt het verschil kunnen maken voor kinderen.
 
Wil je de lezers van de nieuwsbrief nog iets meegeven?
Weet ons te vinden! We willen echt een Samenwerkingsverband voor en door het veld zijn. Zoek ons dus op met vragen, opmerkingen of om samen te sparren.