Vraag: Moet de school van aanmelding elke leerling aannemen?
Antwoord
Als blijkt dat plaatsing een onevenredige belasting is voor de school, dan moet de school (het bestuur) een andere school vinden die een passend onderwijsaanbod kan bieden en waar het kind ook kan worden geplaatst. De verantwoordelijkheid om een passende plek te vinden op een andere school, is geregeld in de Wet passend onderwijs.
Dit geldt niet voor het (v)so. Bij een rechtstreekse aanmelding moet het (v)so bij het samenwerkingsverband verzoeken om een toelaatbaarheidsverklaring (tlv). Wordt die afgegeven, dan kan de leerling worden ingeschreven bij het (v)so. Wordt geen tlv afgegeven, dan moet het (v)so een andere school zoeken.
Vraag: Hoe bepaalt de school welke plek geschikt is voor mijn kind?
Antwoord
Als de plaatsing een onevenredige belasting vormt voor de school, heeft zij een argument om de leerling niet toe te laten. De school moet dan een andere school vinden die uw kind kan toelaten.
Vraag: Wat is de rol van ouders bij inschrijving bij een school?
Antwoord
Vraag: Wat is de Wet op passend onderwijs?
Antwoord
De besturen in het regulier en speciaal onderwijs hebben samen de verantwoordelijkheid om voor alle leerlingen (ook de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben) een passend onderwijsaanbod te bieden. Deze samenwerking is onderdeel van de zorgplicht. De samenwerkingsverbanden zorgen voor een dekkend aanbod van ondersteuning met voldoende capaciteit om op die manier tegemoet te komen aan de uiteenlopende onderwijsbehoeften van leerlingen. Om dat te kunnen realiseren werken besturen samen in een regionaal samenwerkingsverband.
Sinds de invoering van de Wet op passend onderwijs, op 1 augustus 2014, zijn de scholen gezamenlijk verantwoordelijk voor het vinden van een onderwijsplek die het best bij een kind past. Op het moment dat ouders hun kind aanmelden op een school, heeft deze school dan ook de zorgplicht om voor dit kind passend onderwijs te regelen.
Vraag: Wat betekent passend onderwijs voor mijn kind?
Antwoord
Streven daarbij is onderwijs dichtbij huis, onderwijs in de eigen wijk of in een stadse voorziening. Met als doel een zo goed mogelijk ontwikkelingsperspectief voor het kind.
Vraag: Komen er straks niet te veel leerlingen met een complexe onderwijsbehoefte in een gewone klas?
Antwoord
De voorkeur daarbij is zoveel mogelijk leerlingen op een reguliere school toe te laten. Als dat zowel voor de leerling als voor de school niet haalbaar is, kan de keuze worden gemaakt voor een plek in het speciaal onderwijs. Het belang van het kind staat bij deze keuze voorop.