Lees het verslag
Plenaire opening: de kracht van samenwerking
De middag werd geopend door de Henriet Speth, dagvoorzitter en coördinator van het Steunpunt Passend Onderwijs Almere. Hoewel bestuurder Tijl Koenderink er niet live bij kon zijn, deelde hij via video zijn persoonlijke visie op het belang van een warme overdracht en een soepele overstap.
Twee programma’s, één doel: een vloeiende doorstroom
Na de plenaire sessie splitste het programma zich in twee routes:
PO–VO: een vloeiende doorstroom naar het voortgezet onderwijs
Voor professionals uit het PO en VO was er een eigen hoofdprogramma. Christa Kniest, consulent Passend Onderwijs Almere en Karel Vogel (lid van de BOVOC) namen daarna het stokje over en gaven een update over het PO–VO-protocol en de rol van het steunpunt voor scholen. Orthopedagoog Sanne van Dijkhuizen sloot het plenaire deel af met een informerende presentatie over LWA in het VO. Daarna volgenden de professionals workshops over:
- Stedelijke voorzieningen in het VO – Van PrO tot OPDC: welk arrangement past bij jouw leerling?
- Niveaubepaling & kijkwijzer – Praktijkonderwijs of vmbo bbl? Casussen en afwegingskaders.
- DigiDoor PO–VO – Handige tools voor overdracht en samenwerking.
- Samenwerking PO–VO – Leren van elkaar en bouwen aan een doorgaande lijn. Ervaringen van Tijl Koenderink – Wat helpt en wat belemmert een soepele overstap?
Voorschool–PO: een stevige basis voor jonge kinderen
Professionals uit de kinderopvang en het jonge kind onderwijs volgden workshops over:
- Sterke Start – Vroegtijdig signaleren en samenwerken bij opvoedvragen.
- Spelend Leren Thuis – Programma’s als Opstapje en VVE Thuis, met praktische tips voor ouderbetrokkenheid.
- KleuterExtra & Speelwijs Jonge Kind – Aanpak voor kleuters met gedragsuitdagingen, inclusief coaching voor leerkrachten.
- NT2-kinderen in groep 1 – Taalobservatie en overdracht voor een goede start in het basisonderwijs.
Aansluitend volgde het hoofdprogramma met een presentatie en werkvorm van Simone Krol (projectleider herijking Overdracht Digidoor VS-PO) waar de verdieping voor een goede overdracht tussen voorscholen en scholen binnen de herijking Overdracht Digidoor werd gezocht. Henriet Speth vroeg professionals om zich in te leven in de ander en te komen met tips en adviezen hoe de overgang nog verbeterd kan worden.
Afsluiting met een borrel
Na een middag met inhoud en inspiratie was er ruimte voor ontmoeting en napraten tijdens de afsluitende borrel. Want verbinding ontstaat niet alleen in workshops, maar ook in het informele gesprek.
We kijken terug op een waardevolle bijeenkomst waarin samenwerking, kennisdeling en inspiratie centraal stonden. Dank aan alle partners die een workshop hebben verzorgd of een informatieve statafel hebben bemand. Samen hebben we weer bijgedragen aan een sterke start én een soepele overstap voor elk kind in Almere.
Reacties van aanwezigen
Sabina van Looij, orthopedagoog Montessori Campus: “Naast het netwerken was het vooral een nuttige bijeenkomst. Ik heb nieuwe dingen geleerd die ik direct kan toepassen. Zeker nu wij als school PO en VO aanbieden op de Montessori Campus.”
Liselore Luijten, leerkracht Vrije School Almere: “Wat mij vandaag is bijgebleven, is het belang van op tijd beginnen met het voorbereiden van groep 7 en 8 op de overstap naar het VO. Dat doe ik al, maar ik zie nu nog meer kansen om kinderen zelfstandiger te maken, bijvoorbeeld door ze eerder te laten werken met weektaken, huiswerk en eigen verantwoordelijkheid. Zo kunnen ze straks beter omgaan met wat er van ze gevraagd wordt op de middelbare school.”
Floor Mesters, leerkracht op de Vrije School Almere: “Dat heeft mij ook aan het denken gezet. Ik wil leerlingen meer laten oefenen met zelfstandige taken en extra aandacht geven aan meeloopdagen. Die geven een veel realistischer beeld van het VO dan alleen informatiedagen.”
Ienskje van der Sluis, intern begeleider Vrije School Almere (Oosterwold): “Als je extra ondersteuning nodig hebt, begin daar dan vroeg in het schooljaar mee. Dat werkt het best.”