Vraag: Wat zijn de algemene principes rond een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het (v)so?
Antwoord
Deze principes hangen af van de situatie: gaat het om een structurele situatie of om de overgangssituatie?
Ook zijn binnen deze situaties verschillende procedures van toepassing.
Een TLV is landelijk geldig.
Structurele situatie
Leerling heeft een TLV of er is sprake van een eerste aanmelding:
Wie geeft af?
Wie vraagt aan?
De school die de leerling verwijst, vraagt TLV aan.
Is er geen verwijzende school? Dan vraagt de school waar de leerling wordt aangemeld (met zorgplicht) de TLV aan.
Overgangssituatie
Leerling zit met CvI-indicatie op het (V)SO:
Vraag: Wanneer moet een ontwikkelperspectiefplan (OPP) opgesteld worden
Antwoord
Vraag: Is inschrijven hetzelfde als plaatsing?
Antwoord
Nee. ouders melden aan bij de school van hun keuze. School onderzoekt met ouders of er een extra onderwijsbehoefte is. Hier heeft school 6 weken voor. Na die 6 weken moet de school de leerling onderwijs bieden. Na 10 weken moet de leerling (tijdelijk) geplaatst worden.Vraag: Wat is de rol van ouders?
Antwoord
Ouders zijn pedagogische partner van de school. Een school richt zich op goed overleg met de ouders. Ouders geven informatie over de ondersteuningsbehoefte van hun kind. Het is de school die in goed overleg met ouders de onderwijsbehoefte van de leerling vaststelt. Het is de school die daarna de afweging maakt of zij als school een passend onderwijs kunnen bieden.Ouders kiezen altijd zelf de school waar ze hun kind aanmelden. Als blijkt dat de school niet de goede onderwijsplek voor het kind is, is de school verantwoordelijk om samen met ouders een andere plek te zoeken. Ouders en school kennen het kind en kunnen samen, uitgaande van de onderwijsbehoefte van de leerling, zoeken naar een meer passende plek in de wijk of stad. Daarom is goede samenwerking tussen ouders en school belangrijk als het om de beste onderwijsplek voor het kind gaat.
Vraag: Waarom mag een school geen toelaatbaarheidsverklaring (TLV) afgeven?
Antwoord
Vraag: Wat gebeurt er wanneer ouders rechtstreeks bij een stedelijke voorziening aankloppen?
Antwoord
Vraag: Wie financiert het intelligentieonderzoek?
Antwoord
Vraag: Wat doet Passend Onderwijs Almere?
Antwoord
Passend Onderwijs Almere is het samenwerkingsverband van alle basisscholen, alle scholen voor voortgezet onderwijs, het MBO en alle speciale scholen in Almere. Ze heeft zich tot doel gesteld om de scholen te begeleiden zodat de school elk kind die ondersteuning en begeleiding kan bieden die het nodig heeft. Dat geldt voor alle leerlingen. Dus zowel voor leerlingen die moeite hebben met leren, als de gemiddelde en de meer- of hoogbegaafde leerlingen. En natuurlijk geldt het ook voor de leerling die een afwijkende onderwijsbehoefte heeft, bijvoorbeeld door een spraak-taal stoornis, langdurige ziekte of de leerling die een specifieke aanpak voor het gedrag nodig heeft.
Alles is erop gericht dat leerlingen zich zo soepel mogelijk en zonder onderbrekingen kunnen ontwikkelen.
Het streven is zoveel mogelijk om binnen een wijk een volledig aanbod aan te bieden.
Het fundament van Passend Onderwijs Almere bestaat uit drie pijlers: regie, expertise en begeleiding en onderwijs
regie
De schoolbesturen voeren in Almere gezamenlijk de regie over passend onderwijs. Zij richten zich op het strategisch beleidsplan, de begroting en de verantwoording van het beleid dat door Passend Onderwijs Almere is gevoerd. Verder houdt de pijler regie zich ook bezig met het toewijzen van financiële middelen om extra ondersteuning in de vorm van onderwijsarrangementen te bekostigen.
Passend Onderwijs Almere heeft binnen Almere tien wijkteams gevormd. In deze wijkteams bevinden zich specialisten die de scholen ondersteunen en begeleiden. In de wijkteams is zowel het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs als het MBO vertegenwoordigd.