Het belang van schoolaanwezigheid is groot en dat hebben we gemerkt. Ruim 220 (onderwijs) professionals waren aanwezig bij deze eerste editie 2024-2025 van het onderwijsnetwerk Almere. Het thuiszitten van leerlingen willen we voorkómen. Hoe kunnen we elkaar hierin als professionals versterken? Wat kun jij doen vanuit jouw professie om hier een positieve bijdrage aan te leveren? En van welk aanbod kun je gebruik maken? Over deze vraagstukken gingen ruim 220 (onderwijs) professionals in Almere met elkaar in gesprek tijdens de Onderwijsnetwerkbijeenkomst met het thema Schoolaanwezigheid.
Iedereen werd allereerst welkom geheten door Henriët Speth, Coördinator 'steunpunt' van Passend Onderwijs Almere. Na een korte introductie was het tijd voor het hoofdprogramma, verzorgd door Irma de Wit (Steunpunt Passend Onderwijs) en Melchior Wammes (Adviesraad ÉigenWijsheid). De volgende vragen kwamen aan bod tijdens deze interactieve presentatie: hoe kun je m.b.v. het piramide-raamwerk (MD-MTSS) werken aan het voorkomen van schoolverzuim? Wat verstaan we eigenlijk onder schoolaanwezigheid? Welke rol spelen data daarbij? Wat kun je daarin leren van de ervaringen van leerlingen? De ervaringen van jongeren werden hierbij verbonden aan de meest recente wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen van scholen.
Irma ging uitgebreid in op het piramide-raamwerk, het belang van data en de interventies die ingezet kunnen worden om volgens dit model te gaan werken. Het ervaringsverhaal van Melchior maakte veel indruk op de aanwezigen. Door zijn verhaal werd duidelijk hoe belangrijk het is dat er oprechte aandacht is voor het kind en de ouders. Melchior sloot zijn verhaal af met een boodschap aan alle professionals 'Laat het kind nooit los. Nooit los'.
Jennifer Roseval, arts M+G, nam de zaal ook nog even mee. Zij vertelde over de de doelen en mogelijkheden van de organisatie JGZ Almere, ter versterking van schoolaanwezigheid. Daarbij benadrukte zij ook de kracht van de piramide en het samenwerken.
Tijl Koenderink, directeur bestuurder van het Samenwerkingsverband, schetste na dit verhaal de stand van zaken in Almere.
Het hoofdprogramma werd vervolgens afgesloten met de mooie woorden uit de zaal: ‘Schoolaanwezigheid gaat niet over de aanwezigheid van een kind op school maar over de aanwezigheid van school bij de ontwikkeling van een kind’.
In de pauze was er ruimte voor een kopje koffie/ thee en om te netwerken. Daarna konden de professionals deelnemen aan een workshop. Er waren zes verschillende workshops georganiseerd:
We sloten de ochtend af met een gezamenlijke lunch. En dat was fijn, er was veel behoefte om het gesprek met elkaar aan te gaan en te verbinden. Passend Onderwijs Almere kijkt daarmee tevreden terug op deze ochtend. Deze reacties ontvingen we van een aantal deelnemers:
Shana Dorpmans, intern begeleider Digitalis: ‘Een goede bijeenkomst. Mooi dat er gesproken wordt dat het kind centraal staat in het gesprek en ook de rol van de ouders hierin. En dat een term als ‘uitbehandeld’ weg moet.’
Renee Holmes, algemeen directeur De Klimop en coordinator Passend Onderwijs bij Prisma: 'Goed om samen hierover in gesprek te gaan. Er waren veel verhelderende voorbeelden en dit biedt een mooie basis. Ik heb zelf de behoefte om nog verder in gesprek te gaan indien we te maken hebben met kinderen die geen ‘mondige’ ouders hebben.’
Rick van Heerden, zorgcoordinator MLF: ‘De bijeenkomst is erg inspirerend en een echte eye-opener. Het verhaal van Melchior heeft veel indruk op me gemaakt en het bevestigt hoe belangrijk dit thema is. Het elkaar zien blijft zo belangrijk...welke functie of rol je in een school ook hebt...geef het kind aandacht en neem hier de tijd voor.’
Fleur de Wilde, schoolmaatschappelijk werk JGZ Almere: ‘Interessant, eye-opener en verbindend. Dit zijn de drie woorden die passen bij deze bijeenkomst. Het biedt ook inzicht om anders te kijken, door de focus te leggen op het groene vlak van de piramide om de andere vlakken te verstevigen bijvoorbeeld.’
Jennifer Roseval, arts M+G: ‘Fijn dat er gesproken wordt over oprechte aandacht voor het kind en de ouders. Hier draait het wat mij betreft ook om. Daarnaast ook de focus die gelegd kan worden op de leerlingen met wie het wel goed gaat, ook hier moet aandacht voor zijn. Vergeet dus niet de groep met wie het wel goed gaat.’
Ben je geïnspireerd geraakt door de besproken aanpak rondom Schoolaanwezigheid van Irma de Wit en wil je meer lezen? Lees dit artikel met een praktijkvoorbeeld
De volgende onderwijsnetwerken zijn gepland op 13 maart en 20 mei van 9.00 -13.00 uur. Informatie hierover volgt nog. Mocht je goede ideeën hebben voor een volgend onderwijsnetwerk, laat het ons weten via info@passendonderwijs-almere.nl
Altijd op de hoogte blijven van ons nieuws en evenementen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en/ of volg ons op LinkedIn