settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek

Opbrengst zaal Onderwijsnetwerk Schoolaanwezigheid

Op 12 november jl. organiseerden we het Onderwijsnetwerkbijeenkomst. Het thema was dit keer Schoolaanwezigheid.
Keynotesprekers Irma de Wit (Steunpunt Passend Onderwijs) en Melchior Wammes (Adviesraad ÉigenWijsheid) hadden de zaal een vraag voorgelegd. Lees verder wat de opbrengsten zijn vanuit de zaal.

Op 12 november jl. organiseerden we het Onderwijsnetwerkbijeenkomst. Het thema was dit keer Schoolaanwezigheid.
Lees hier een uitgebreid verslag van deze dag.

De volgende vraag werd gesteld aan de aanwezigen in de zaal door de keynotesprekers Irma de Wit (Steunpunt Passend Onderwijs) en Melchior Wammes (Adviesraad ÉigenWijsheid): wat kun je doen, of doe je al in de school als het gaat om schoolaanwezigheid in Tier 1,2 en 3 (zie piramide)?

De genoteerde opmerkingen en adviezen zijn hieronder samengevat:

  1. Vertrouwensband opbouwen: Blijf in gesprek met leerlingen en ouders en doe het samen. Laat kinderen in hun waarde en zie ze echt.
  2. Flexibiliteit en maatwerk: Durf buiten de lijnen te denken en maak afspraken op maat mogelijk. Stel heldere verwachtingen en bied ruimte als leerkracht.
  3. Ondersteuning en samenwerking: Geef support aan het team en werk samen aan het welzijn van kinderen. Zoek naar alternatieven als school niet de enige plek is om te leren.
  4. Gebruik van expertise: Maak gebruik van de expertise van anderen en ontwikkel beleid bij verzuim van meer dan 10%. Houd wekelijks contact en zorg voor verbinding.
  5. Individuele benadering: Laat onderwijs aansluiten bij de interesse en motivatie van leerlingen. Zorg voor succeservaringen om verdere motivatie te stimuleren.
  6. Vaste contactpersoon: Zorg voor een vaste contactpersoon vanuit school en breng in kaart wat de specifieke leerling nodig heeft.
  7. Ondersteuning bij thuiszitten: Ondersteun leerlingen die thuiszitten en zorg voor regelmatige evaluaties om verzuim aan te pakken.
  8. Samenwerking met jeugdzorg: Werk samen met jeugdzorg en andere hulpverleners om de zorg voor leerlingen te waarborgen.
  9. Out-of-the-box denken: Denk in huisbezoeken en andere creatieve oplossingen om leerlingen te ondersteunen.
  10. Regelmatige evaluaties: Evalueer regelmatig het plan van aanpak en zorg voor korte lijnen met thuis en hulpverlening.
  11. Preventieve hulpverlening: Zet hulpverlening preventief in en plan extra mentorgesprekken om zicht te houden op leerlingen.
  12. Handhaving leerplicht: Intensiveren van leerplicht handhaving en snel oppakken van aanmeldingen bij verzuim.
  13. Netwerk betrekken: Betrek het netwerk van de leerling en zorg voor een goede samenwerking tussen school en hulpverlening.
  14. Creatieve oplossingen: Reserveer gelden voor onverwachte calamiteiten en geef leerlingen tijd om te ontstressen met creatieve activiteiten.
  15. Ondersteuning tijdens vakanties: Bied ondersteuning tijdens vakanties en weekenden voor doelgroepkinderen.
  16. Data-gestuurd werken: Zorg voor goede registratie en werk data-gestuurd om de effectiviteit van interventies te meten.
  17. Samenwerken met ouders en netwerk: Luister naar jongeren en werk samen met ouders en netwerkpartners. Vraag hen om mee te denken en hulp in te zetten.
  18. Laagdrempelig en vroegtijdig contact: Spreek zo vroeg mogelijk met jongeren die vastlopen of niet lekker in hun vel zitten.
  19. Normaliseren van situaties: Let op jongeren die nieuw in Nederland zijn en normaliseer situaties door preventieve acties in te zetten.
  20. Individuele aanpak: Vraag leerlingen wat helpend is en bied maatwerk. Analyseer verzuim en los praktische problemen op.
  21. Verbinding en betrokkenheid: Houd contact met leerlingen en ouders, maak verbinding tussen leerkracht en klasgenoten, en zorg voor een pedagogisch klimaat.
  22. Preventieve hulp: Zet preventieve hulp in om verzuim te voorkomen en ondersteun scholen en gezinnen.
  23. Samenwerking met hulpverlening: Werk samen met jeugdzorg, jeugdgezondheidszorg, wijkteams en andere instanties.
  24. Oprechte interesse: Toon oprechte interesse in leerlingen, vraag wat ze nodig hebben en werk aan een stabiele basis.
  25. Verzuimcoördinator: Stel een verzuimcoördinator aan om dagelijks contact op te nemen met afwezige leerlingen.
  26. Sociaal-emotioneel leren: Besteed meer aandacht aan sociaal-emotioneel leren en versterk het pedagogisch klimaat.
  27. Laagdrempelig contact bij ziekte: Zorg voor laagdrempelig contact met zieke leerlingen, bijvoorbeeld via kaartjes of huisbezoeken.
  28. Dagelijkse check-ins: Plan dagelijkse contactmomenten met leerlingen en neem contact op bij afwezigheid.
  29. Open communicatie: Houd open communicatie met ouders en leerlingen, en werk aan sociaal-emotioneel gedrag.
  30. Preventie en samenwerking: Werk preventief samen met ouders, scholen en hulpverlening om verzuim te voorkomen.
  31. Oog voor thuissituatie: Heb oog voor de thuissituatie van leerlingen en werk samen met ouders om belemmeringen aan te pakken.
  32. Empathie tonen: Maak oprecht contact en toon empathie voor de situatie van leerlingen en hun families.
  33. Maatwerk voor alle situaties: Docenten moeten meer pedagogische basis meekrijgen en naar het kind kijken.
  34. Vroegtijdige signalering: Signalen verzamelen en de juiste paden uitzetten wanneer kinderen naar groep 1 gaan.
  35. Deeltijd schooltijd voor 4-jarigen: Eerst deeltijd schooltijd om op te bouwen.
  36. Facultatief onderwijs: Meer ruimte voor facultatief onderwijs in het VO.
  37. Normen inzichtelijk maken: Wat is de norm en wat is normaal, maak dit inzichtelijk.
  38. Kaartjes sturen bij afwezigheid: Kaartjes sturen met de hele klas als een kind afwezig is.
  39. Duidelijke verwachtingen: Wees duidelijk als school dat je verwacht dat iedereen op tijd is.
  40. Pedagogisch klimaat: Werk gericht aan groepsvorming en oprechte interesse.
  41. Eerder contact met leerlingen en ouders: Gebruik het netwerk en professionals, en betrek leerlingen en ouders bij processen.
  42. Mindset van de school: Zorg voor een goede mindset, het is geen leerlingprobleem maar een schoolprobleem.
  43. Individuele gesprekjes: Voer individuele gesprekjes met leerlingen en als leerkracht gesprekken met de groep over lesgeven.
  44. Preventieve acties: Zet preventieve acties in en registreer consequent.
  45. Leerlingen betrekken bij verzuim: Betrek leerlingen bij het aanpakken van verzuim.
  46. Ervaringsdeskundigen inzetten: Vorm een groep ervaringsdeskundigen die scholen bezoeken.
  47. Welzijn net zo belangrijk als citoscores: Vind welzijn net zo belangrijk of belangrijker dan citoscores.
  48. Oprechte samenwerking: Werk oprecht samen met leerlingen en ouders.
  49. Positief pedagogisch klimaat: Zorg voor een positief pedagogisch klimaat en onderwijs nabij.
  50. Kennis over specifieke behoeften: Weet wat AS, ADHD en HB inhoudt om verkeerd interpreteren te voorkomen.
  51. Relatie mentor-leerlingen: Meer aandacht voor de relatie tussen mentor en leerlingen.

  1. Vertrouwensband opbouwen: Blijf in gesprek met leerlingen en ouders en doe het samen. Laat kinderen in hun waarde en zie ze echt.
  2. Flexibiliteit en maatwerk: Durf buiten de lijnen te denken en maak afspraken op maat mogelijk. Stel heldere verwachtingen en bied ruimte als leerkracht.
  3. Ondersteuning en samenwerking: Geef support aan het team en werk samen aan het welzijn van kinderen. Zoek naar alternatieven als school niet de enige plek is om te leren.
  4. Gebruik van expertise: Maak gebruik van de expertise van anderen en ontwikkel beleid bij verzuim van meer dan 10%. Houd wekelijks contact en zorg voor verbinding.
  5. Individuele benadering: Laat onderwijs aansluiten bij de interesse en motivatie van leerlingen. Zorg voor succeservaringen om verdere motivatie te stimuleren.
  6. Vaste contactpersoon: Zorg voor een vaste contactpersoon vanuit school en breng in kaart wat de specifieke leerling nodig heeft.
  7. Ondersteuning bij thuiszitten: Ondersteun leerlingen die thuiszitten en zorg voor regelmatige evaluaties om verzuim aan te pakken.
  8. Samenwerking met jeugdzorg: Werk samen met jeugdzorg en andere hulpverleners om de zorg voor leerlingen te waarborgen.
  9. Out-of-the-box denken: Denk in huisbezoeken en andere creatieve oplossingen om leerlingen te ondersteunen.
  10. Regelmatige evaluaties: Evalueer regelmatig het plan van aanpak en zorg voor korte lijnen met thuis en hulpverlening.
  11. Preventieve hulpverlening: Zet hulpverlening preventief in en plan extra mentorgesprekken om zicht te houden op leerlingen.
  12. Handhaving leerplicht: Intensiveren van leerplicht handhaving en snel oppakken van aanmeldingen bij verzuim.
  13. Netwerk betrekken: Betrek het netwerk van de leerling en zorg voor een goede samenwerking tussen school en hulpverlening.
  14. Creatieve oplossingen: Reserveer gelden voor onverwachte calamiteiten en geef leerlingen tijd om te ontstressen met creatieve activiteiten.
  15. Ondersteuning tijdens vakanties: Bied ondersteuning tijdens vakanties en weekenden voor doelgroepkinderen.
  16. Data-gestuurd werken: Zorg voor goede registratie en werk data-gestuurd om de effectiviteit van interventies te meten.

  1. Regelmatig contact: Wekelijks contact met leerlingen en ouders, bijvoorbeeld via kaartjes, huisbezoeken of telefoongesprekken.
  2. Laagdrempelige activiteiten: Aanbieden van activiteiten op school, zoals een rondje om de school lopen of samen thee drinken.
  3. Nazorg: Contact houden met schoolverlaters om hen te ondersteunen.
  4. Snelle plaatsing: Het vinden van een passende plek voor leerlingen met gedragsproblemen moet sneller gebeuren.
  5. Meer voorzieningen: Er is behoefte aan meer specialistische voorzieningen en projecten.
  6. Geweldloos verzet: Gebruik maken van de methodiek van geweldloos verzet om verbinding te maken met leerlingen, leraren, ouders en hulpverleners.
  7. Flexibiliteit: Durven out-of-the-box te denken en kortdurende vrijstellingen van onderwijs inzetten.
  8. Individuele benadering: Werken aan doelen die aansluiten bij de wensen van het kind en deze integreren in de schoolaanpak.
  9. Waardering voor mondelinge vaardigheden: Meer waardering voor mondelinge vaardigheden in plaats van alleen schriftelijke toetsen.

Het is duidelijk dat je pleit voor een meer holistische en flexibele benadering van onderwijs, waarbij de behoeften en wensen van het kind centraal staan. Dit zijn waardevolle suggesties die kunnen bijdragen aan een inclusiever en ondersteunender onderwijssysteem.

Meer over de onderwijsnetwerkbijeenkomst

  • Ben je benieuwd naar de onderwijsnetwerkbijeenkomst ‘Schoolaanwezigheid’? Lees het verslag
  • Op 13 maart organiseren we weer een onderwijsbijeenkomst met als thema ‘Sociaal- emotioneel leren’. Ben je werkzaam in het onderwijs of sociaal domein in Almere? Lees dan verder
Ga naar de inhoud