settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek
Hoe onze consulenten advies geven

Onze werkwijze

Iedere leerling verdient het beste onderwijs. Onderwijs dat past bij zijn of haar talenten en mogelijkheden. Het liefst op een school in de buurt. Het is echt maatwerk om te kijken welke ondersteuning en hulp het beste past. Elke leerling is uniek en heeft een andere ondersteuningsbehoefte. Onze consulenten passend onderwijs ondersteunen hierbij. Elke school in Almere heeft een vaste consulent. Lees meer over onze werkwijze.

Wie doet wat bij welke ondersteuning?

Scholen zijn verantwoordelijk voor het bieden van de basisondersteuning aan alle leerlingen: dit is de ondersteuning die álle scholen zelf kunnen uitvoeren en aan álle leerlingen moeten bieden. Het is ondersteuning bij hulpvragen die vaak voorkomen, zoals hulp bij rekenen of lezen. De Almeerse schoolbesturen hebben samen bepaald wat er onder de basisondersteuning valt.
Meer over de basisondersteuning

Extra ondersteuning
Soms heeft een leerling meer hulp nodig. Dan kan extra hulp of ondersteuning op dezelfde school, of in de buurt soms beter zijn. De school gaat samen met ouders en leerlingen op zoek naar extra ondersteuningsmogelijkheden. Passend Onderwijs Almere ondersteunt scholen, ouders en leerlingen bij extra (gespecialiseerde) ondersteuning.

Werkwijze van onze consulenten passend onderwijs

Aan elke school is Almere is een vaste consulent verbonden.  Zij/hij kan advies geven welke extra ondersteuning geschikt is en wat de mogelijkheden zijn in Almere. Bij Passend Onderwijs Almere werken ongeveer 40 consulenten met diverse achtergronden, zoals onderwijs, orthopedagogiek en schoolpsychologie. Dankzij hun vakkennis op het gebied van leren en gedrag, en hun expertise over het netwerk in Almere, kunnen zij goed adviseren welke hulp het beste past. Hierbij kijken ze vaak breder dan alleen de hulpvraag, maar ook naar omgevingsfactoren. Ze kunnen zowel scholen als ouders en leerlingen ook begeleiden bij het traject voor een onderwijsarrangement of stedelijke voorziening, mocht dit de beste oplossing zijn. Onze consulenten werken in het primair onderwijs en voorgezet onderwijs in Almere. Lees hieronder welke rol ze hebben: 

Als een leerling andere of meer ondersteuning nodig heeft dan school kan bieden binnen de basisondersteuning, heet dit ‘extra ondersteuning’. Vanuit de basisondersteuning heeft de school, met leerling en ouder al geprobeerd hun hulpvragen op te lossen, maar is dit nog niet (volledig) gelukt. Dan kunnen scholen de consulent betrekken om zicht te krijgen op de extra ondersteuningsbehoefte van een leerling en een plan van aanpak te maken. Bijvoorbeeld hulpvragen op het gebied van gedrag, leren, of werkhouding of breder in de omgeving: misschien is thuis ondersteuning nodig? Soms is aanvullende informatie nodig, bijvoorbeeld een IQ-test of observatie in de klas waarbij de leermogelijkheden en/of sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling beter in kaart wordt gebracht. Dit gaat altijd in overeenstemming met ouders en/of de leerling. Hierbij werken onze consulenten volgens het stappenplan. Het streven is altijd om de benodigde aanpak zo veel mogelijk op de huidige school te organiseren. 

Lees hoe scholen handelingsgerichte ondersteuning kunnen aanvragen

Binnen het voortgezet onderwijs is de aanpak anders dan in het primair onderwijs. Op de middelbare school zijn al diverse professionals aanwezig, zoals de mentor, leerlingbegeleider, zorgcoördinator en orthopedagoog/psycholoog. Samen met het interne zorgteam onderzoeken de zorgcoördinatoren de ondersteuningsbehoefte van de leerling, zetten ze interventies in en monitoren deze. Wanneer er meer nodig is voor een leerling, kan de zorgcoördinator onze consulent inschakelen. Dit zijn bijvoorbeeld hulpvragen bij gedrag, leren, werkhouding of bredere omgevingsfactoren. De hulpvraag kan ook betrekking hebben op een klas of afdeling. Ook kan school onze consulent vragen bij de ondersteuning van ingewikkelde casussen, de inzet van maatwerktrajecten of de toeleiding naar onderwijsarrangementen. De consulent ondersteunt de school als onafhankelijke partner.

Lees hoe school handelingsgerichte ondersteuning kan aanvragen

We kijken breder dan alleen de hulpvraag 

Een leerling is meer dan alleen zijn ‘probleem’ of gedrag. Zorgen zijn vaak ontstaan door verschillende factoren. Om goed advies te geven kijkt onze consulent vaak breder dan alleen de hulpvraag. Ze hebben ook oog voor de gehele context en de omgeving van de leerling . Om de situatie breder te begrijpen, zal hij of zij verschillende vragen stellen. Zoals: welke factoren hebben nog meer invloed? Hoe is de gezin – en thuissituatie? Hoe is het niveau van klassenmanagement? Zijn die uitdagingen mogelijk van invloed op de ontwikkeling van de leerling? Door de situatie breder te begrijpen kan een passend plan van aanpak worden gemaakt. Dit gaat altijd in goed overleg met school, ouders en (indien mogelijk) de leerling.

Lees hoe we advies geven over de ondersteuningsbehoefte 

Multidisciplinair overleg (mdo)  

Onze consulenten sluiten ook aan bij het multidisciplinair overleg (mdo) op school, dit wordt ook wel het ZAT (Zorg Advies Team) genoemd. Hierbij komen verschillende professionals samen: bijvoorbeeld de intern begeleider/ zorgcoördinator en externe specialisten zoals JGZ Almere en Jeugdhulp. Ouders moeten altijd toestemming geven voordat een leerling besproken wordt in dit overleg. Samen met ouders en (bij voorkeur) de leerling wordt vanuit ieders expertise bekeken welk plan van aanpak het best passend is, en wie wat kan doen. 

''Om passend advies te geven, probeer ik altijd de situatie rondom de leerling zo goed mogelijk te begrijpen"
Astrid Ramspeck, consulent Passend Onderwijs Almere

Interview: Vijf vragen over de werkwijze en persoonlijke aanpak.

Astrid Ramspeck is een van de 40 consulenten werkzaam bij Passend Onderwijs Almere.
Ze is betrokken bij 8 Almeerse (speciaal) basisscholen die ze regelmatig bezoekt. Het vinden van oplossingen voor hulpvragen van scholen, ouders en leerlingen vraagt maatwerk. Vijf vragen over haar werkwijze en haar persoonlijke aanpak.

Lees haar persoonlijke verhaal in dit interview

Afstemming met ouders en leerlingen 

Ouders en leerlingen zijn altijd betrokken en op de hoogte bij elke stap, zowel op inhoud als beslissingsniveau. Scholen zijn verplicht om alle informatie te delen met ouders/verzorgers. Andersom mag geen enkele informatie over de leerling gedeeld worden zonder toestemming.
Lees meer over het uitwisselen van leerlinggegevens. 

Als ouders of leerlingen vragen hebben rondom passend onderwijs in Almere of behoefte hebben aan een luisterend oor, kunnen ze contact opnemen met ons Ouder- en jeugdsteunpunt. Onze medewerkers geven op vaste tijden telefonische spreekuren voor advies en ondersteuning. 

Contact

Ben je professionals en heb je vragen over de onderwijsbehoefte van een leerling op school?  Neem contact op met de consulent verbonden aan jouw school.  Ouders en leerlingen kunnen bij vragen over passend onderwijs in Almere contact opnemen met ons Ouder- en Jeugdsteunpunt. Onze medewerkers zijn onafhankelijk en geven informatie en steun.  

Ouder- en Jeugdsteunpunt
Ga naar de inhoud