settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek
Proces Overstappen

Overstappen op een andere schoolsoort

Het kan gebeuren dat een leerling tijdens zijn of haar schoolperiode overstapt op een andere schoolsoort. In onze procesbeschrijving staat meer informatie en onze visie op overstappen. Ons uitgangspunt is een optimale match tussen onderwijsbehoeften van de leerling en de onderwijssetting.

Wanneer spreken we van overstappen?

Het kan gebeuren dat een leerling tijdens zijn of haar schoolperiode overstapt op een andere schoolsoort. We spreken van overstappen in situaties wanneer een leerling:
• van een voorschoolse zorgvoorziening instroomt in het onderwijs
• wisselt van school
• wisselt van vorm van onderwijs: regulier, SBO, SO, PRO OPDC,VSO

Onze visie op overstappen

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere heeft een duidelijke visie op
overstappen, vastgelegd in deze procesbeschrijving. Ons uitgangspunt is een optimale match tussen onderwijsbehoeften van de leerling en de onderwijssetting. Ook is het perspectief voor een leerling altijd gebaseerd op zijn of haar talenten, kwaliteiten en interesses. Vanuit daar worden de volgende vragen gesteld:

  • Wat heeft de leerling nodig om tot een optimale ontwikkeling te komen?
  • Wat vraagt dat van de leerling, de leraar, het team, de school en de ouders?
  • Welke school past daar het beste bij?

Wat is verwijzing, terugplaatsing en doorplaatsing?

Wettelijk zijn er verschillende termen rondom overstappen:

  • Een verwijzing: een leerling gaat van het regulier naar het speciaal onderwijs
  • Een terugplaatsing: een leerling heeft op het regulier onderwijs gezeten, is vervolgens naar het speciaal onderwijs verwezen en maakt weer de overstap naar het regulier onderwijs
  • Een doorplaatsing: een leerling heeft vanaf het begin van zijn schooltijd op het speciaal onderwijs gezeten en maakt nu de overstap naar een vervolg in het voortgezet regulier onderwijs.Om verwarring in de terminologie te vermijden, gebruiken we in onze procesbeschrijving één term,
    namelijk overstappen. Met de keuze voor dit werkwoord verschuift de activiteit van de
    professionals naar de betreffende leerlingen, overstappen doe je zelf.
    Download het document ‘Proces Overstappen’

Factoren voor een succesvolle overstap

Voor een succesvolle overstap zijn kritieke succesfactoren gevonden. Het gaat om
factoren van de leerling zelf en het gezin. Maar ook om houdingen, opvattingen en
werkwijze van de stedelijke voorzieningen, het regulier onderwijs en het
samenwerkingsverband. En niet te vergeten de relaties tussen leerling en de school,
tussen ouders en de school en de relaties tussen de scholen onderling. Geen enkele
factor is doorslaggevend, het gaat om het samenspel.
Lees alles in ons proces overstappen

Vragen over overstappen?

Heb je vragen over het proces overstappen? Neem contact op met onze consulent verbonden aan je school. Voor algemene vragen kun je terecht bij Passend Onderwijs Almere.

Contact
Ga naar de inhoud