settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek
Klachten

Wat te doen bij klachten

Heb je klachten? Over de school van je kind? Of over het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere? Of ben je het niet eens met een besluit van de afdeling Toeleiding van Passend Onderwijs Almere? Lees hier meer informatie en bekijk ons klachtenprotocol.

Wat is de rol van het samenwerkingsverband ?

Als het gesprek tussen ouders, leerling en school (bestuur) niet tot passende ondersteuning leidt, is het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere het volgende aanspreekpunt. Ons Ouder- en Jeugdsteunpunt biedt ouders en leerlingen informatie en steun bij passend onderwijs.
Klachten rondom passend onderwijs? Hieronder vind je klachten bij verschillende vragen en situaties en de stappen die nodig zijn.

De school van je kind zoekt samen met jou en je kind naar een oplossing die je kind verder kan brengen. Als je niet tevreden bent met de gekozen aanpak of oplossing en je komt er met de school niet uit, kun je gebruik maken van het landelijk netwerk van onderwijsconsulenten, die ook bemiddeling tussen ouders en school verzorgen.

Als je er samen met de school niet uitkomt, kun je – samen met de school – het geschil voorleggen aan de landelijke geschillencommissie passend onderwijs. Deze commissie doet een uitspraak in de vorm van een niet-bindend advies aan het schoolbestuur. Uiteindelijk bestaat er altijd de mogelijkheid om het geschil voor te leggen aan de rechter of de commissie gelijke behandeling.

Meer informatie: Geschillen oplossen

Een klacht betekent dat er onduidelijkheid bestaat over de communicatie of over de dienstverlening van het samenwerkingsverband. Voor een goede dienstverlening is het niet alleen voor jou, maar ook voor ons van belang om je klachten in behandeling te nemen. Sommige klachten kunnen snel worden opgelost. Als je contact met ons opneemt en daarbij aangeeft dat je een klacht hebt, dan zorgen wij ervoor dat je klacht wordt behandeld en zo snel mogelijk wordt opgelost. Is deze oplossing niet mogelijk, of ben je niet tevreden over het resultaat, dan volgt een nader onderzoek door de klachtencommissie. Je kunt een klacht indienen door het klachtenformulier (doc) in te vullen en te sturen naar info@passendonderwijs-almere.nl.

De afdeling Toeleiding van Passend Onderwijs Almere geeft verklaringen af voor de toelating tot het speciaal (basis) onderwijs, praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs. Dit heet een toelaatbaarheidsverklaring (TLV). Dit is een beschikking in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht. De mogelijkheid tot bezwaar en beroep tegen deze beschikking staat open. Een bezwaar tegen een besluit van de afdeling Toeleiding van Passend Onderwijs Almere over de toelaatbaarheid tot het S(B)O of VSO dient binnen zes weken na het besluit te worden ingediend bij de bezwaarcommissie via secretariaattlv@passendonderwijs-almere.nl. Je hoeft hiervoor dus geen klachtenformulier in te sturen.

Procedure bezwaar maken

Contact met Passend Onderwijs Almere

Heb je een klacht, een vraag rondom passend onderwijs of ben je ontevreden over bepaalde oplossingen die zijn genomen rondom passend onderwijs? Neem gerust contact op met ons Ouder- en Jeugdsteunpunt.  Onze medewerkers zijn er voor ouders en jongeren. Ze zijn onafhankelijk en denken met je mee.

Contact
Ga naar de inhoud