settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek
Opp en Groeidocument

Ontwikkelingsperspectief en groeidocument

Het ontwikkelingsperspectief (OPP) is een planningsdocument waarin de school aangeeft welke leerdoelen de leerling kan bereiken, en hoe de school dit kan realiseren. Een groeidocument wordt ingezet om de ontwikkeling van een leerling nauwgezet en planmatig te volgen.

Wat is een OPP?

In het ontwikkelingsperspectief (OPP) is een plan van aanpak voor een individuele leerling waarbij zowel concrete tussendoelen als einddoelen zijn geformuleerd.  De school hoeft in het ontwikkelingsperspectief alleen de extra ondersteuning te vermelden. En dus niet de basisondersteuning die de leerling altijd kan krijgen. Voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte is het inzetten van een ontwikkelperspectief wettelijk verplicht. Een groeidocument kan dus ook nooit het wettelijk vereiste ontwikkelingsperspectief vervangen.

 

Download voorbeelden voor OPP

Passend Onderwijs Almere heeft onderstaande formats ontwikkeld: ze voldoen inhoudelijk aan de vastgestelde eisen en zijn, in samenwerking met scholen, zo praktisch mogelijk gemaakt.  Het OPP heeft enkele toevoegingen ten opzichte van het groeidocument. Scholen zijn niet verplicht om deze exacte formats te gebruiken: het is mogelijk om naar eigen wens eventueel aanpassingen te doen of eigen documenten te gebruiken, zo lang alles alle benodigde informatie bevat: zie alinea wettelijk verplichte onderdelen voor OPP.

Welke verplichte onderdelen moeten in een OPP staan?

Scholen mogen zelf bepalen hoe ze het ontwikkelingsperspectief onderbouwen en welke instrumenten zij daarvoor gebruiken. Op deze themapagina vind je alle informatie over OPP.
De onderstaande onderdelen moeten er altijd instaan:

In het uitstroomprofiel staat de verwachting van de school van wat de leerling na afloop van de school zal kunnen doen: onderwijssoort en vervolgonderwijs of het soort arbeid of vorm van dagbesteding.

Met daarin de belemmerende en bevorderende factoren die het onderwijs aan de leerling kunnen beïnvloeden. Dit zijn kindgebonden factoren en omgevingsfactoren die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken. Bijvoorbeeld motivatie, concentratievermogen of een stimulerende thuisomgeving.

Het handelingsdeel is een omschrijving van de individuele begeleiding die de school heeft afgestemd op de behoefte van de leerling.

 

Afwijking van het onderwijsprogramma: dit hoeft alleen in het regulier basis- en voortgezet onderwijs.

 

Als de kerndoelen niet haalbaar lijken voor een leerling, dan kan de school in het ontwikkelingsperspectief vervangende onderwijsdoelen vermelden. Dit hoeft alleen in het basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.

Soms kunnen leerlingen vanwege lichamelijke of psychische redenen tijdelijk of gedeeltelijk niet naar school, of alleen onderwijs volgen op een andere plek dan de school. De school kan dan onder voorwaarden afwijken van de voorgeschreven onderwijstijd voor leerlingen. De school moet dan in het ontwikkelingsperspectief vermelden welke afspraken hierover zijn gemaakt. Bijvoorbeeld over het onderwijsaanbod, de toetsing, de begeleiding van de school en de beoogde duur.

Op het ontwikkelingsperspectief is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Uit de AVG volgt dat de school in het ontwikkelingsperspectief alleen voor het doel noodzakelijke persoonsgegevens mag vermelden.

Format voor een groeidocument

Het groeidocument kan op school worden ingezet om de ontwikkeling van een leerling nauwgezet en planmatig te volgen, bijvoorbeeld omdat er vragen zijn rondom de leerontwikkeling. Het groeidocument is bij uitstek geschikt voor leerlingen die (nog) in de basisondersteuning vallen, maar wel extra aandacht nodig hebben.
Hieronder vind je een voorbeeld van een groeidocument, ontwikkeld door Passend Onderwijs Almere:
Format_groeidocument_groep_1-2
Format_groeidocument_groep_3-8

Meer informatie over OPP

Sinds de invoering van passend onderwijs moet voor leerlingen met extra ondersteuning een OPP worden vastgesteld. Op onderwijsgeschillen.nl is een themapagina aan het werken met een OPP gewijd. Deze themapagina geeft bijvoorbeeld informatie: Over de doelgroep, dus voor welke leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectief vastgesteld? En wanneer is dan geen ontwikkelingsperspectief nodig? En uiteraard informatie over de inhoud van het OPP.

Neem contact op met je consulent

Heb je vragen over het OPP? Of heb je advies nodig over de ondersteuningsbehoefte van een leerling? Neem dan contact op met onze vaste consulent verbonden aan je school. Voor Algemene vragen, neem contact op met Passend Onderwijs Almere.

Contact
Ga naar de inhoud