Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning.
De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de basis op de thema’s te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school.
Deze ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessionals en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de basis kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.
De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen, onder andere door inzet van handelingsgericht werken.
Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid en het al dan formuleren van de norm. Na aanpassingen worden de themakaarten vervolgens vastgesteld.
Sociaal-emotioneel leren is een proces waarbij leerlingen fundamentele levensvaardigheden ontwikkelen om goed te kunnen omgaan met zichzelf en met anderen. Deze levensvaardigheden kunnen worden onderscheiden in emotionele competenties (zelfbewustzijn en zelfmanagement), sociale competenties (besef van de ander en relatievaardigheden) en morele competenties (keuzes maken). Sociaal-emotioneel leren is een dynamisch proces dat plaatsvindt in verschillende contexten waarin leerlingen zich dagelijks begeven: naast de klas en de school zijn dat ook de thuissituatie, de wijk en het sociaal-maatschappelijk netwerk (Van Overveld, 2024; Sociaal-emotionele ontwikkeling – SLO).
Voetnoot: ANB ondersteuningskaart basisondersteuning.
Pilotversie mei 2025, geldig t/m juli 2026
Deze ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessionals. Samen met de bijbehorende kenniskaart biedt het scholen een handreiking voor het vormgeven van de extra aanvullende ondersteuning (streefnorm) op dit specifieke thema.
De kaart betreft een concrete uitwerking van de extra aanvullende ondersteuning waarin elke school, op basis van de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument ANB zich verder kan ontwikkelen op de basis. Het beschrijft de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de extra aanvullende ondersteuning op dit thema te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school.
Het richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen onder andere door inzet van handelingsgericht werken.
Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een half jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid van de basisondersteuning, waarna na aanpassingen de themakaarten zullen worden vastgesteld.
Formeel valt dit thema onder ‘extra ondersteuning’ zoals gedefinieerd in de wet Passend Onderwijs.
Sociaal-emotioneel leren is een proces waarbij leerlingen fundamentele levensvaardigheden ontwikkelen om goed te kunnen omgaan met zichzelf en met anderen. Deze levensvaardigheden kunnen worden onderscheiden in emotionele competenties (zelfbewustzijn en zelfmanagement), sociale competenties (besef van de ander en relatievaardigheden) en morele competenties (keuzes maken). Sociaal-emotioneel leren is een dynamisch proces dat plaatsvindt in verschillende contexten waarin leerlingen zich dagelijks begeven: naast de klas en de school zijn dat ook de thuissituatie, de wijk en het sociaal-maatschappelijk netwerk (Van Overveld, 2024; Sociaal-emotionele ontwikkeling – SLO).
(Een deel van) De school heeft zich gespecialiseerd in clusters van ondersteuningsvragen. De leerlingen die gebruik maken van het aanbod zijn grotendeels in staat het reguliere programma te volgen. De docenten en collega’s die werken met deze leerlingen hebben gespecialiseerde kennis en vaardigheden op dit thema. Afhankelijk van de doelgroep is de school in staat de volgende ondersteuning te bieden:
Voetnoot: ANB ondersteuningskaart extra aanvullende ondersteuning. Pilotversie mei 2025, geldig t/m juli 2026