settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek

Wat is basisondersteuning?

Basisondersteuning is de ondersteuning die op alle scholen beschikbaar is voor alle leerlingen. Alle scholen van de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs hebben samen de basisondersteuning vastgelegd in de Almeerse Norm Basisondersteuning

Bekijk de Almeerse Norm Basisondersteuning

Wat is basisondersteuning?

Basisondersteuning is de ondersteuning die alle leerlingen ontvangen in het reguliere onderwijs. Als een leerling moeite heeft met bijvoorbeeld lezen of sociaal emotioneel leren, brengt de school de ondersteuningsbehoefte in kaart en zet ondersteuning in. De ondersteuning sluit aan bij de ondersteuningsvraag van de leerling en past bij zijn of haar niveau en ontwikkelingstempo. Dankzij de basisondersteuning kunnen leerlingen onderwijs volgen in een veilige, stimulerende omgeving, passend bij wat zij nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen.  

Almeerse Norm Basisondersteuning (ANB)

Elke regio kan zijn eigen accent geven aan de norm basisondersteuning. Ook Almere. Scholen en schoolbesturen van de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs hebben een ‘Almeerse Norm voor Basisondersteuning’ vastgesteld. Aan de hand van deze basisnorm kunnen scholen meten in hoeverre ze de basisondersteuning op orde hebben. Scholen gaan hierover, in de wijk en in de stad, met elkaar in gesprek en stemmen mogelijkheden voor ontwikkelingen onderling af.
Almeerse Norm Basisondersteuning

Thema's van de Almeerse Norm Basisondersteuning

De basisondersteuning in Almere is gericht op zes thema’s die de Almeerse scholen samen hebben gekozen.

Drie aspecten van basisondersteuning

In het primair en voortgezet onderwijs onderscheiden we drie aspecten van de basisondersteuning die op elke school op orde moeten zijn:

De school voldoet aan de landelijke norm voor de basiskwaliteit. In de wet staat dat alle scholen moeten voldoen aan de kwaliteitsnormen die gelden voor de basiskwaliteit van het onderwijs. Het is de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen dat de kwaliteit op de scholen minimaal voldoet aan deze landelijke inspectienormen.
Bekijk het Onderzoekskader voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs (Ministerie OCW)
Bekijk het Onderzoekskader voor het toezicht op het voortgezet onderwijs (Ministerie OCW)

Een ‘transparant ondersteuningsbeleid’ betekent dat de school voor onderwijspersoneel, ouders, leerlingen en (keten)partners duidelijk maakt wat de ondersteuning inhoudt, hoe deze wordt uitgevoerd en waar de school naartoe werkt. De school is wettelijk verplicht de ondersteuningsmogelijkheden te beschrijven in een beleidsdocument of in de schoolgids. De school beschrijft:

• welke basisondersteuning en welke extra (aanvullende) ondersteuning de school biedt;
• de school geeft aan welke ondersteuning zij (nog) niet biedt;
• welke expertise in de school aanwezig is;
• met welke ketenpartners de school samenwerkt (zoals jeugdhulp en leerplicht);
• haar ambities voor de basisondersteuning en de extra (aanvullende) ondersteuning;
• de consequenties voor scholing van leraren.

Een effectieve ondersteuningsstructuur is voorwaardelijk voor het waarborgen van een sterke basis, het bieden van passende ondersteuning en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Bij een effectieve ondersteuningsstructuur is er op school sprake van:
• een ondersteuningsstructuur die is geborgd in beleid;
• een herkenbare, cyclische denk- en handelingswijze, volgens vaste, opeenvolgende fases;
• het structureel in kaart brengen van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling;
• samenwerking met ketenpartners in wijk en stad;
• het betrekken van de expertise van de stedelijke voorzieningen;
• het met regelmaat organiseren van een zorg(advies)team met ketenpartners;
• pedagogisch partnerschap met ouders;
• deelname aan het wijknetwerkoverleg Jeugd (po) of aan de klankbordgroep (vo);
• een systeem waarin de resultaten op de toetsen geborgd zijn
De school volgt, analyseert en evalueert de ontwikkeling van de leerling systematisch en minstens tweemaal per jaar;
• het opstellen van een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) bij extra (gespecialiseerde) ondersteuning, in samenspraak met ouders en de leerling;
• het opstellen van een OPP wanneer een leerling het verwachte uitstroomniveau niet behaalt;
• het gebruikmaken van de kennis van het samenwerkingsverband en het volgen van de procedures, zoals Steunpunt en Toeleiding.

Stappen voor basisondersteuning vanuit ministerie OCW

In 2019 heeft het ministerie van OCW  een stappenplan ontwikkeld. Dit is géén landelijke norm, maar verschaft helderheid over wat er in de school gebeurt als een leerling basisondersteuning nodig heeft. Per stap zijn er vragen en aandachtspunten om tot passende basisondersteuning te komen. Deze stappen lijken op de beschrijving van het Handelingsgericht Werken. 

Contact met Passend onderwijs Almere

Heb je nog vragen over de basisondersteuning in Almere? Wil je dat het samenwerkingsverband meedenkt of advies geeft over de ondersteuningsbehoefte van een leerling? Neem gerust contact op met de vaste consulent die verbonden aan je school. Algemene vragen over passend onderwijs? Neem contact met ons op.

Contact
Ga naar de inhoud