menu accessible_menu

Toegankelijkheidsopties

language
Cirkel Vierkant Driehoek

Proces Dekkend netwerk

Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs hebben de wettelijke taak om een dekkend netwerk van onderwijs en ondersteuning te realiseren. In dit overzicht is te zien welke stappen er door het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere (in het schema hieronder afgekort: swv POA) en scholen/schoolbesturen gezet worden om dit dekkend netwerk te ontwerpen en te onderhouden.

Stappen proces dekkend netwerk

Periode  Activiteit 
September Informeren dekkend netwerkproces
Consulenten passend onderwijs delen informatie over dekkend netwerkproces met scholen. SWV POA deelt informatie op website en via nieuwsbrief.  
September-november Informeren en inspireren scholen 
SWV verzorgt informatie over het dekkend netwerkproces en het starten van een onderwijsarrangement. Scholen hebben in deze periode de tijd om na te denken over ambities voor het organiseren van een onderwijsarrangement, waarin zij ondersteuning bieden aan een specifieke groep leerlingen. In de wijknetwerkoverleggen en MOVO (groot) wordt dit besproken. Scholen kunnen overleggen met het schoolbestuur en informeren de consulent passend onderwijs.  
December  Inventariseren ambities scholen 
Scholen informeren het bestuur (MOPO en MOVO leden) over hun ambities. Scholen formuleren ambities in het format projectplan opzetten arrangement.  Na bespreking met het bestuur wordt het concept projectplan gedeeld met SWV POA.  
Januari  Analyseren dekkend netwerk 
SWV POA analyseert het dekkend netwerk, op basis van de informatie uit de doel- en rechtmatigheidsvragenlijst, data over o.a. thuiszitters, TLV-aanvragen, plaatsingstafel, leerlingen die buiten Almere zijn ingeschreven en moeilijk plaatsbare leerlingen. 
Februari-Maart  Presenteren en evalueren dekkend netwerk bij stedelijk voorzieningenoverleg
SWV POA maakt op basis van de inventarisatie, analyse en meerjarenbegroting een presentatie van het huidige dekkend netwerk, de kosten hiervan, wat hierin mist en waar ambities liggen.
SWV POA en scholen evalueren bij het stedelijk voorzieningenoverleg of het aanbod aan onderwijs en ondersteuning voldoende is en bepalen we wat er eventueel extra nodig is. 
Maart  Ontwerpen dekkend netwerk 
Scholen bepalen met het schoolbestuur welke veranderingen zij door kunnen voeren, op basis van wat er nodig is in het dekkend netwerk. Zij geven dit formeel door aan SWV POA (deadline: 15 maart).
SWV POA brengt deze informatie samen in een notitie voor de ALV, met een voorstel voor het dekkend netwerk volgend schooljaar. 
April  Vaststellen dekkend netwerk 
De bestuurders in de ALV nemen op basis van het voorstel een besluit over het invoeren van het nieuwe dekkend netwerk. 
Mei-juli  Voorbereiden start arrangementen volgend schooljaar
Opstellen beschikkingen voor de schoolbesturen, opstellen samenwerkingsovereenkomsten, communiceren dekkend netwerk, voorbereiding door scholen voor start arrangement. 
Mei-juli  Opstellen samenwerkingsovereenkomsten  

SWV POA legt samen met scholen de afspraken vast in de samenwerkingsovereenkomsten over doelen en criteria voor de inzet van de specifieke arrangementsmiddelen. 

Juni-juli  Bijwerken en communiceren dekkend netwerk 
SWV POA werkt de dekkend netwerkkaarten bij en informeert scholen en netwerkpartners over de arrangementen in het nieuwe schooljaar. 

Opstart onderwijsarrangement

In het ondersteuningsplan 2023-2027 is afgesproken dat zoveel mogelijk kinderen en jongeren dat gebruikmaakt van een gespecialiseerde onderwijsvoorziening naar groepsgerichte ondersteuning op een locatie in of bij een regulier schoolgebouw gaat. Om dit te bereiken, geven we als Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere de mogelijkheid om arrangementen in of bij een regulier schoolgebouw te organiseren. Het Format projectplan opstart onderwijsarrangement geeft handvatten om hier stapsgewijs aan te werken.
De vaststelling van de arrangementen wordt uitgevoerd volgens het proces dekkend netwerk (zie hierboven).

Bestuurlijke afspraken bij een arrangement:
– Samenwerkingsovereenkomst
– Aansluiten stedelijke voorzieningenoverleg
– Coördinator (maandgesprek, in-door-uitstroom)
– Doelmatig- en rechtmatigheid
– Bijhouden onderwijsplekken
– Communicatie over de voortgang