menu language
Cirkel Vierkant Driehoek
Routes ter voorkoming van een escalatie

Oplossingsroutes

Loop jij als professional vast met je vraag? En vind je geen oplossing binnen de vaste procedures van de school (besturen) en ons samenwerkingsverband (SWV) Passend Onderwijs Almere? Kortom: Hoe kom je bij vastlopende trajecten tot een oplossing?

Samen met alle betrokken partijen in Almere zijn deze oplossingsroutes opgesteld voor alle professionals in het onderwijs met duidelijke afspraken en verantwoordelijkheden. Het is belangrijk om niet tot escalatie te komen door vroegtijdig in gesprek met elkaar te zijn. Ook is het belangrijk dat de vaste procedures goed doorlopen zijn.

Zit jouw vraag er niet tussen? Neem vooral contact op met onze consulent die verbonden is aan jouw school.

Ouders of jongeren kunnen altijd met vragen terecht bij ons onafhankelijke Ouder– en Jeugdsteunpunt.

Check de Oplossingsroutes voor professionals

Bekijk hieronder de verschillende oplossingsroutes, speciaal ontwikkeld voor professionals in het onderwijs en sociaal domein (Jeugd) in Almere):

Check

  1. Zijn de stappen binnen de ondersteuningsstructuur van de school doorlopen?
  2. Heb je al contact gehad met de consulent van SWV Passend Onderwijs Almere?
  3. Is de leerling besproken in het ZAT/ CvB? Zie proces handelingsgerichte ondersteuning
arrow_downward

Onderwijsbehoefte duidelijk?

  • Terug naar ondersteuningsstructuurof
  • Terug naar de vaste procedures voor inzet van extra of gespecialiseerde ondersteuning
arrow_downward

Twijfel?

Onze consulent overlegt met een collega consulent of teammanager van het stadsdeelteam (PO) of de coördinator (VO).

arrow_downward arrow_back

Geen oplossing?

School kan een Steunpuntgesprek aanvragen (=adviserend), zie proces steunpunt.

SWV Passend Onderwijs Almere adviseert, bemiddelt en informeert. School blijft de verantwoordelijkheid en regie houden.

arrow_back

Een passende oplossing is gevonden!

arrow_downward

Ouders zijn het niet eens?

Zij kunnen een klacht of bezwaar indienen.

Check

  1. Heb je het verzuimprotocol van school gehanteerd School (bestuur) is verantwoordelijk en handelt preventief op aanwezigheid.
  2. Heb je al contact gehad met de consulent van SWV Passend Onderwijs Almere
  3. Is de leerling besproken in het ZAT/ CvB? Zie proces handelingsgerichte ondersteuning.
arrow_downward

Zit de leerling langer dan 4 weken aaneengesloten thuis?

  1. Meld de leerling bij leerplicht en SWV Passend Onderwijs Almere: zie stappenplan verzuim. De consulent houdt het verzuim
    vervolgens bij in Indigo met de laatste stand
    van zaken.
  2. De jeugdarts kan meedenken in het ZAT/
    CvB vanuit het normenkader jeugdhulp.
arrow_forward arrow_downward

Geen oplossing?

School kan een Steunpuntgesprek aanvragen (=adviserend), zie proces steunpunt.
SWV Passend Onderwijs Almere adviseert, bemiddelt en informeert. School blijft de verantwoordelijkheid en regie houden.

arrow_forward arrow_downward

Geen oplossing?

Denk ook aan de Integrale Tafel Almere (ITA), zie ook oplossingsroute 5

arrow_forward arrow_downward

Geen oplossing?

Directeur-bestuurder SWV Passend Onderwijs Almere besluit over de volgende stappen, zie proces doorzettingsmacht

arrow_forward

Situatie opgelost?

Meld de leerling af in het systeem!

arrow_downward

Ouders niet eens met het besluit?

Zij kunnen een klacht of bezwaar
indienen.

Check

Is het proces zorgplicht gevolgd?
De schoolbesturen bekijken vanuit de huidige en beoogde school
wie de leerling gaat plaatsen.

arrow_downward

Geen oplossing?

Vanuit de plaatsingstafel wordt besloten naar welke school de leerling gaat.
De manager Toeleiding besluit over de volgende stappen, zie proces plaatsingstafel

arrow_forward arrow_downward

Geen oplossing?

Directeur-bestuurder SWV Passend Onderwijs Almere besluit over de volgende stappen, zie proces doorzettingsmact

arrow_forward

Leerling wordt geplaatst op een passende school!

arrow_downward

Ouders niet eens met het besluit?

Zij kunnen een klacht of bezwaar indienen.

Check

  1. Is de leerling besproken in het ZAT/ CvB? Zie proces handelingsgerichte ondersteuning (OP)
  2. De jeugdarts kan meedenken, zie proces normenkader jeugdhulp
arrow_downward

Geen oplossing?

De Integrale Tafel Almere (ITA) kan meedenken en de juiste hulp inzetten, zie proces ITA .
Ook als er gedacht wordt aan
Klas op maat (PO) of Next Level (VO) kan er een ITA worden aangevraagd.

arrow_forward arrow_downward

Vervolgstap(pen)

School vraagt toelaatbaarheidsverklaring
(TLV) aan, zie proces aanvraag TLV

arrow_forward

Leerling krijgt gewenste hulp / passende plek!

arrow_downward

Ouders niet eens met het besluit?

Zij kunnen een klacht of bezwaar indienen

Check

  1. Is de leerling aangemeld bij JGZ Almere om in te schatten welke jeugd– en gezinshulp er nodig is?
  2. Is er contact geweest met het informatie– en steunpunt van SWV Passend Onderwijs Almere om te kijken of er onderwijsperspectief is?
arrow_downward

Geen oplossing?

De Integrale Tafel Almere (ITA) kan meedenken en de juiste hulp inzetten, zie proces ITA.

arrow_forward

Leerling krijgt gewenste hulp /passende plek!

arrow_downward

Ouders niet eens met het besluit?

Zij kunnen een klacht of bezwaar
indienen

Extra informatie / toelichting 

In de oplossingsroutes wordt regelmatig doorverwezen naar onderstaande processen/ informatie. Per onderwerp is deze informatie te raadplegen. Hieronder een overzicht:

Is een ouder het niet eens met hoe het traject gelopen is? Wijs de ouders dan op de mogelijkheden voor het indienen van een klacht of bezwaar. Lees meer 

Na aanmelding heeft de school zorgplicht. Dit betekent dat de school er verantwoordelijk voor is dat het kind onderwijs krijgt. Soms kan dat niet op de school waar het kind is ingeschreven. De school moet dan wel zorgen dat er op een andere school een passende plek is voor het kind. Lees meer 

Een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) is een bewijs dat een leerling recht heeft op een plek in het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs, speciaal voortgezet onderwijs of praktijkonderwijs. Het samenwerkingsverband beoordeelt of leerlingen in aanmerking komen voor een TLV. De stedelijke voorziening bepaalt of de leerling geplaatst wordt. 
Bekijk de procedure en criteria voor TLV aanvragen 

Scholen kunnen gebruik maken van het informatie of steunpuntgesprek van SWV Passend Onderwijs Almere via de aanvraag van een steunpuntgesprek. Bij een steunpuntgesprek ondersteunt, adviseert, bemiddelt en informeert SWV Passend Onderwijs Almere, maar neemt de regie/verantwoordelijkheid niet over.  
Meer informatie over Steunpuntgesprek aanvragen 

Soms zijn kinderen of jongeren nog niet op een school ingeschreven en hebben zij een zware ondersteuningsbehoefte op het gebied van onderwijs of jeugdhulp. De Integrale Tafel Almere (ITA) bestaat uit professionals in het onderwijs en jeugdhulp, die samen met de jeugdigen en de ouders onderzoeken wat er nodig is om de hulpvraag van de jongere en ouders te beantwoorden. Bekijk het stappenplan ITA

De plaatsingstafel is een overleg waarin schooldirecteuren samen met SWV Passend onderwijs Almere besluiten welke school het meest passend is voor een leerling. De plaatsingstafel wordt alleen ingezet als er een toelaatbaarheidsverklaring is afgegeven, maar de professionals het niet eens worden over de meest passende onderwijsvoorziening of als de meest passende onderwijsvoorziening vol zit (dit geldt ook voor verhuisleerlingen). Bekijk het stappenplan 

De bestuurders mandateren doorbraakfunctionarissen en komen bij een impasse tot een oplossing. Lees meer

In zeer uitzonderlijke situaties, waarbij de stappen vanuit de oplossingsroute niet tot een oplossing komen, kan de directeur-bestuurder doorzettingsmacht inzetten. Lees meer