settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek
Ondersteuningsbehoefte bepalen

Hoe doen we dat?

Het bepalen van de ondersteuningsbehoefte is maatwerk. Elke leerling is anders en heeft een andere behoefte of hulpvraag. Soms is het belangrijk om naar omgevingsfactoren buiten school te kijken. Alleen door ondersteuning echt af te stemmen op de individuele behoeften van de leerling, kunnen we het beste onderwijs bieden. Onze consulent verbonden aan de school kan hierbij helpen. Hij/zij werkt samen met school, ouders en de leerling.

Voorbeelden voor extra ondersteuning 

Vaak gaat het heel goed met een leerling op school, maar soms is er meer nodig. Extra ondersteuning kan op verschillende gebieden voorkomen. Hieronder voorbeelden waaruit blijkt dat een leerling meer ondersteuning op school nodig heeft bij:

  • Leren: moeite hebben met basisvaardigheden zoals lezen, schrijven of rekenen.
  • Gedrag: bijvoorbeeld opvallend meer boos en/ of agressief teruggetrokken gedrag.
  • Sociaal-emotioneel leren: veel meer moeite hebben met sociale interacties, veel meer gevoelens van angst of een opvallend laag zelfbeeld.
  • Aandacht en concentratie: vaak en meer snel afgeleid zijn of taken niet afmaken.
  • Teruglopende prestaties: de leerresultaten vertonen een neerwaartse trend over meerdere toets momenten. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals een lastigere thuissituatie of een te hoog of laag gevraagd werktempo.
  • Hoge afwezigheid: de leerling is weinig aanwezig op school of komt vaak te laat, wat te maken kan hebben met onderliggende oorzaken.

Stappen om de ondersteuningsbehoefte te bepalen

Er is geen vaste route voor het bepalen van de ondersteuningsbehoefte. Elke leerling is anders, en elke route is anders. Om een beeld te geven schetsen we hieronder belangrijke stappen die scholen doorgaans volgen. Ouders zijn altijd op de hoogte van de stappen die de school in het onderzoek zet. Het is belangrijk om met ouders/leerlingen duidelijke afspraken te maken, op een gelijkwaardige manier.

1

Observatie en Signalering  

Leerkrachten/ docenten observeren de leerling in de klas en signaleren bijzonderheden in de leer- en/ of sociaal-emotionele ontwikkeling eventuele leer- of gedragsproblemen. Een observatie(lijst) en een gesprek met de leerling zijn voorbeelden van middelen om het gesprek hierover met de leerling en ouders aan te gaan.

2

Psychodiagnostisch Onderzoek 

Als er signalen zijn dat een leerling een opvallende leer- en/of sociaal emotionele ontwikkeling heeft, kan een psychodiagnostisch onderzoek worden uitgevoerd. Hiervoor moeten de ouder/verzorgers altijd toestemming geven. Zij ontvangen als eerste de uitkomsten en beslissen zelf wat zij willen delen met school. De resultaten hiervan, samen met eerdere informatie over de leer- en/of sociaal-emotionele ontwikkeling, geeft een goed beeld voor de best passende ondersteuning voor de komende periode. Onze consulent werkt hierin samen met ouders/ de leerling en school.

Lees hoe scholen handelingsgerichte ondersteuning kunnen aanvragen

3

Opstellen van een ontwikkelingsperspectief (OPP)

Op basis van de verzamelde gegevens stelt de school doelen op voor de ontwikkeling van de leerling. In het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief (OPP) staat welke extra ondersteuning wordt ingezet en welke afspraken zijn gemaakt. Het plan wordt in samenspraak met school, ouders en (bij voorkeur) met de leerling zelf opgesteld. Het OPP beschrijft niet alleen de doelen, maar ook wat de leerling nodig heeft om de doelen te behalen, wat goed gaat en nog beter kan.

Lees meer informatie over OPP

4

Uitvoering en Evaluatie 

De ondersteuning wordt vervolgens in de praktijk gebracht. Regelmatige evaluaties zijn essentieel om te beoordelen of de ondersteuning effectief is en of aanpassingen nodig zijn. Dit kan door middel van voortgangsgesprekken en het bijhouden van de resultaten. De effecten van de extra inzet en de doelen uit het OPP worden twee keer geëvalueerd.

5

Multidisciplinair overleg (mdo) 

Indien nodig wordt een multidisciplinair overleg (mdo) georganiseerd. Hierbij komen verschillende professionals samen. Bijvoorbeeld de intern begeleider/ zorgcoördinator en onze consulent, maar ook externe specialisten zoals JGZ Almere en Jeugdhulp. Samen met ouders en (bij voorkeur) de leerling wordt vanuit ieders expertise bekeken welk plan van aanpak het best passend is.

6

Extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband

Indien hulp vanuit de basisondersteuning vanuit school niet voldoende is, kan extra ondersteuning worden ingezet. Onze consulenten (orthopedagogen, logopedisten of psychologen) kunnen advies geven wat het beste past bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Ze kijken niet alleen naar de situatie in de klas, maar ook de omgeving van de leerling speelt mee. Er zijn ook verschillende mogelijkheden voor extra ondersteuning in de school, of op een plek in de buurt.

Bekijk onderwijsvoorzieningen en arrangementen in Almere 

 

7

Extra gespecialiseerde ondersteuning  

Als extra ondersteuning niet bij een leerling past of voldoende lijkt, kan gekeken worden naar meer gespecialiseerde ondersteuning: speciaal (basis) onderwijs of speciaal voortgezet onderwijs. Onze consulent is bij dit proces nauw bij betrokken. Voor gespecialiseerde ondersteuning is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van het samenwerkingsverband voor nodig.
Meer over extra gespecialiseerde ondersteuning 

Hulp van onze consulenten op scholen

Het is echt maatwerk om te kijken welke ondersteuning en hulp het beste past. Elke leerling is uniek en heeft een andere ondersteuningsbehoeften. Onze consulenten helpen hierbij.  Elke school in Almere heeft een vaste consulent. Zowel in het primair als voortgezet onderwijs. Ze zijn regelmatig op school tijdens consulten.  
Lees hoe consulent scholen helpt 

Onze criteria voor extra ondersteuning   

De criteria voor extra ondersteuning die Passend Onderwijs Almere hanteert kan variëren, maar hieronder volgen algemene richtlijnen:  

  • We organiseren extra ondersteuning zo dicht mogelijk bij huis.
    Bij voorkeur op de reguliere school of in de directe omgeving van de leerling. Wisselingen van (onderwijs)locaties worden zoveel mogelijk voorkomen.    
  • De school werkt volgens de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW).
    Dit om de ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart te brengen. Ouders en leerling zijn door de school direct betrokken bij de gesprekken over de ontwikkeling van de leerling.   
  • Vóór de inzet van extra ondersteuning in een onderwijsarrangement of op een stedelijke voorziening, heeft de school een half jaar met een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) gewerkt. Ouders en de leerling (indien mogelijk) zijn betrokken bij de opzet en evaluatie van dit OPP.   

Lees in deze PDF de criteria en route voor extra ondersteuning 

Meer informatie over passend onderwijs

Wil je meer informatie rondom ondersteuningsbehoefte en weten wie wat doet? Lees meer informatie op deze pagina’s:

Contactgegevens

Heb je vragen over de ondersteuningsbehoefte van een leerling of de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning in Almere ? Neem contact op met onze consulent verbonden aan je school. Algemene vragen over passend onderwijs?

Neem contact met ons op
Ga naar de inhoud