Hoe werkt dat?
Scholen kunnen een steunpuntgesprek aanvragen bij het samenwerkingsverband. Bij een steunpuntgesprek ondersteunt, adviseert, bemiddelt en informeert het samenwerkingsverband, maar neemt de regie/verantwoordelijkheid niet over.
Scholen kunnen een steunpuntgesprek aanvragen bij het samenwerkingsverband. Bij een steunpuntgesprek ondersteunt, adviseert, bemiddelt en informeert het samenwerkingsverband, maar neemt de regie/verantwoordelijkheid niet over.
Een steungesprek kan door scholen aangevraagd worden:
1. De intern begeleider/kwaliteits- of zorgcoördinator betrekt (met toestemming van ouders) de consulent passend onderwijs. De consulent passend onderwijs adviseert en begeleidt de school bij de processen van complexe ondersteuningsvragen. School doorloopt de stappen van handelingsgerichte ondersteuning (link). Er worden gesprekken, observaties of onderzoeken ingezet om de vraag te beantwoorden.
2. Als de vraag onvoldoende beantwoord kan worden door de consulent Passend Onderwijs Almere, wordt de leerling (met toestemming van ouders) besproken in het multidisciplinaire overleg van school (ZAT/CvB/IZO), waarbij (minimaal) ouders, een medewerker van het samenwerkingsverband en medewerker van JGZ-Almere aanwezig is. In dit overleg wordt zorgvuldig afgewogen of er toch mogelijkheden zijn om de leerling met extra ondersteuning in de school of in de directe omgeving te ondersteunen vanuit het onderwijs en/of de jeugdhulp.
3. De consulent passend onderwijs kan een collega met meer expertise of vaardigheden consulteren. Dit kan een collega consulent zijn, de manager van het stadsdeelteam (PO) of de steunpuntcoördinator (VO).
4. Als de vraag onvoldoende beantwoord kan worden in bovenstaande stappen, dan kan school (met toestemming van ouders) een steunpuntgesprek aanvragen via Indigo. School levert hierbij de informatie uit bovenstaande stappen aan ter onderbouwing.
5. Onze consulent van het samenwerkingsverband bekijkt welke collega met meer expertise of vaardigheden aansluit bij het gesprek.
6. In overleg met de consulent wordt bepaald wie er bij dit gesprek aansluiten. De school nodigt alle betrokkenen uit voor een gesprek. Tijdens het gesprek wordt geïnformeerd, bemiddeld en geadviseerd maar de school behoudt de verantwoordelijkheid/regie.
7. De medewerker van het samenwerkingsverband registreert in Indigo het resultaat en de voortgang van het steunpuntgesprek/de steunpuntgesprekken. School registreert dit in het schooldossier.
Is er een oplossing? Dan wordt het dossier gesloten.
8. Is er geen oplossing? Dan wordt gekeken of een doorbraakaanpak of doorzettingsmacht nodig is om het probleem op te lossen.