menu
Cirkel Vierkant Driehoek

Workshops Onderwijsnetwerk sociaal-emotioneel leren

In het tweede deel van het onderwijsnetwerk Sociaal emotioneel leren zijn er twee rondes workshops, passend bij het thema SEL. De workshops zijn georganiseerd door verschillende professionals. Vanuit verschillende perspectieven wisselen we kennis en ervaringen uit vanuit de praktijk en theorie: van onderwijsprofessionals, jeugdzorg, leerplichtambtenaren tot ervaringsdeskundigen. Iedereen die zich opgegeven voor het onderwijsnetwerk heeft een mail ontvangen vanuit Passend Onderwijs Almere om een keuze te maken.

Workshop 1: Oog voor trauma

Workshopleiders:
Kathleen van den Brand, klinisch psycholoog; teamhoofd behandelprogramma 6-12 Almere
Irene Baas, gezondheidszorgpsycholoog behandelprogramma 6-12 Almere
Claudia Vlaar, gezondheidszorgpsycholoog behandelprogramma 6-12 Almere
Voor wie? Iedereen
Over de workshop
Hoe kan trauma in de klas worden waargenomen? Welke verschillende uitingsvormen van trauma zijn er? Wat gebeurt er in het brein van kinderen die trauma hebben meegemaakt en wat kan het gevolg zijn op de sociaal emotionele en de cognitieve ontwikkeling? In deze workshop staan we stil bij hoe je als leerkracht door een traumabril kunt kijken, hoe je een leerling kunt helpen co-reguleren en hoe daarbij samengewerkt kan worden met het complete systeem om het kind en de leerkracht heen.

Workshop 2: Opvallend gedrag, hoe kijk jij naar kinderen die opvallen?

Workshopleider: Janneke van Vondel, stedelijke Coördinator Jonge Kind
Voor wie? Iedereen die met het jonge kind werkt (Voorschool en PO)
Over de workshop
In elke groep zitten wel kinderen die opvallen. Je kunt je afvragen; wat is de reden, welk signaal laat dit kind zien en wat kan ik vervolgens voor die kinderen doen? Deze workshop zorgt voor bewustwording van mogelijke oorzaken en achtergronden van opvallend gedrag. En wat het gedrag doet met jou als professional. We proberen zo veel mogelijk aan te sluiten bij de praktijk en het perspectief van de deelnemers.

Workshop 3: Sociaal emotioneel leren op De Bongerd

Workshopsleider: Myrna Ooms (adjunct directeur en ib’er) Christa Rietberg (gymleerkracht en orthopedagoog)
Voor wie? Iedereen
Over de workshop
Deze workshop gaat over sociaal-emotioneel leren en hoe wij dit op De Bongerd hebben vormgegeven. Tijdens deze sessie richten wij ons specifiek op de preventieve aanpak (groene zone) binnen ons onderwijs. Wij laten zien hoe wij, in lijn met Positive Behavior Support (PBS), werken aan een veilige en positieve leeromgeving. Daarnaast lichten wij toe hoe De Vreedzame School en traumasensitief onderwijs onze aanpak versterken en bijdragen aan het welzijn van onze leerlingen. Deze workshop biedt praktische handvatten en inspiratie om sociaal-emotioneel leren structureel en preventief in te zetten binnen het onderwijs.

Workshop 4: Positief schoolklimaat als basis voor sociale veiligheid

Workshopleiders: Marijke van der Zalm en Daniëlle van der Meer van School & Veiligheid.
Voor wie? Iedereen
Over de workshop
We willen het allemaal: dat leerlingen zich veilig en prettig voelen op school. Iedereen binnen de school spant zich daar elke dag weer voor in. Het is immers een voorwaarde om te kunnen leren. Tegelijkertijd is het geen makkelijke opdracht. Daarom ondersteunt Stichting School & Veiligheid scholen hierbij. In deze workshop gaan we in op het belang van een positief schoolklimaat; een voorwaarde voor sociale veiligheid op school. En nemen we je mee in de belangrijkste elementen die bijdragen aan zo’n klimaat. Marijke van der Zalm, Adviseur bij Stichting School & Veiligheid, deelt wetenschappelijke onderbouwde inzichten om actief te werken aan een veilige school.

Workshop 5: De rol van het jongeren maatschappelijk werk in sociaal emotioneel leren bij VO-leerlingen

Workshopleiders: Shera de Boer en Bianca Welsch van Jongerenmaatschappelijk werk (JMW)
Voor wie? Iedereen in het VO
Over de workshop
Het volgende komt aan de orde in de workshop:

  • JMW in het kort
  • Wanneer kunnen jongeren bij JMW terecht?
  • JMW en sociaal emotioneel leren bij jongeren
  • Uitdagingen voor jongeren
  • Wat zou de mentor/ school kunnen doen?
  • Wat voor soort gesprek kun je als school aangaan?
  • Praktische interventies
  • Voorbeeldgesprek

Daarnaast is er ook ruimte voor vragen.

Workshop 6: Genderdiversiteit bij kinderen en jongeren

Workshopleiders:
Charlotte de Groot, medewerker inclusie en vertrouwenspersoon voor studenten bij het ROC van Amsterdam, oprichter van en trainer bij In-Wise en geeft trainingen op het gebied van diversiteit en inclusie)
Cherryl Imamkhan, consulent VO swv Passend Onderwijs Almere
Voor wie? Iedereen die in het onderwijs werkt. Het doel is om kennis op te doen over genderdiversiteit en vervolgstappen voor de eigen organisatie te formuleren.
Over de workshop
Wil je meer weten over genderdiversiteit en hoe je hiermee om kunt gaan als docent of medewerker op school? Ben je benieuwd naar hoe je genderdiverse leerlingen kunt ondersteunen en een open gesprek kunt voeren met collega’s, ouders en leerlingen? Tijdens deze interactieve workshop nemen we kort de theorie door en krijg je praktische handvatten om bij te dragen aan een veilige en inclusieve schoolomgeving voor iedereen, ongeacht genderidentiteit of -expressie. Daarnaast wordt het genderprotocol kort gepresenteerd, met daarin de actuele richtlijnen en adviezen.

Meer informatie over het Onderwijsnetwerk?

Bekijk het programma en lees meer

Onderwijsnetwerk sociaal-emotioneel leren