settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek
Informatie voor professionals

Schoolaanwezigheid

Schoolaanwezigheid is een belangrijk onderwerp binnen het onderwijs. Het gaat niet alleen om het voorkomen van verzuim, maar ook om het bevorderen van een positieve en betrokken schoolomgeving voor alle leerlingen.

Schoolbrede aanpak 

Een effectieve aanpak van schoolaanwezigheid vraagt om een schoolbrede benadering. Dit betekent dat de focus ligt op het creëren van een sociaal en veilig schoolklimaat waarin leerlingen zich welkom en gewaardeerd voelen. Hierbij worden niet alleen de leerlingen zelf betrokken, maar ook ouders, leraren en andere partners zoals jeugdzorg en leerplichtambtenaren. Een positieve en preventieve benadering is essentieel. De school kijkt systematisch naar de redenen voor afwezigheid en is verantwoordelijk voor een vroegtijdige aanpak. Passend Onderwijs Almere biedt scholen advies om schoolaanwezigheid te stimuleren en thuiszitten te voorkomen.    

Thuiszitters  

Officieel spreken we over een ’thuiszitter’ wanneer de leerling (leer- of kwalificatieplichtig en ingeschreven op een school) langer dan vier weken achtereen zonder geldige reden (ongeoorloofd) niet naar school gaat. In Almere hebben we met elkaar afgesproken dat we óók de leerlingen met geldige reden (geoorloofd) goed willen helpen en werken om die reden met deze lokale definitie. Het recht op onderwijs staat daarbij centraal. De school houdt zorgplicht voor deze leerling, ook als de leerling thuis zit. 

Hoe voorkomen we langdurig thuiszitten? 

Gemeente Almere en Passend Onderwijs Almere hebben dus de thuiszittende leerlingen in beeld die ongeoorloofd als geoorloofd verzuimen. Wij streven ernaar om, samen met de scholen en partners, onnodig thuiszitten van leerlingen te voorkomen. Het verkorten van de duur van thuiszitten is een belangrijk aspect van de aanpak. Naarmate leerlingen langer thuiszitten is de weg terug ook langer, wat negatieve gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren en daarnaast ook vaak een enorme weerslag heeft op het gezin of systeem waarin het kind of de jongere leeft. Een preventieve aanpak van schoolverzuim start bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. 

Samenwerken via het dekkend netwerk  

Om de leerling zo goed mogelijk te helpen zijn er verschillende partijen in Almere die samenwerken. Dit noemen we ook wel het dekkend netwerk. Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid en expertise en door goed samenwerken streven we ernaar dat de leerling de ondersteuning krijgt die nodig is.

Stappenplan verzuim  

Er zijn verschillende partijen betrokken als het gaat om verzuim. Maar wie doet wat en wanneer? Dit staat omschreven in het stappenplan Verzuim, zodat duidelijk is voor de scholen (als regievoerder) en betrokken partijen wanneer en hoe te handelen bij (ernstige zorgen) over de afwezigheid van leerlingen. Schoolaanwezigheid is daarnaast ook onderdeel van maandelijks gesprek tussen school en onze consulent. Dit doen we zodat de (dreigende) thuiszittende leerlingen goed in beeld blijven en we de juiste stappen zetten met elkaar.

Wat te doen bij complexe casuïstiek? 

Passend Onderwijs Almere ondersteunt scholen en schoolbesturen bij complexe casuïstiek. Onze consulenten sluiten aan bij multidisciplinaire overleggen, ook bij thuiszittende leerlingen. Ouders kunnen overigens altijd hulp vragen bij ons Ouder-jeugdsteunpunt.  

Neem contact met onze vaste consulent 

Om de leerling de juiste ondersteuning te geven gaat het in de meeste gevallen om maatwerk. Ook als het gaat om schoolaanwezigheid. Betrek je vaste consulent vanuit Passend Onderwijs Almere in een vroegtijdig stadium zodat je in gezamenlijkheid zoveel mogelijk kunt voorkomen dat een leerling thuis komt te zitten. 
Lees meer over de werkwijze van onze vaste consulent

Meer informatie en downloads 

Contact met Passend Onderwijs Almere

Vragen? Neem gerust contact op met de vaste consulent die verbonden aan je school. Algemene vragen over passend onderwijs? Neem contact met ons op.

Contact
Ga naar de inhoud