Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning.
De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de basis op de thema’s te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school.
Deze ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessionals en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de basis kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.
De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen, onder andere door inzet van handelingsgericht werken.
Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid en het al dan formuleren van de norm. Na aanpassingen worden de themakaarten vervolgens vastgesteld.
Meertalige leerlingen
Meertalige leerlingen groeien op met meer dan één taal. Meertaligheid kan op verschillende manieren ontstaan:
NT2-leerlingen vallen onder de groep van successief meertalige leerlingen: zij leren het Nederlands als tweede taal, ná het aanleren van een andere thuistaal. NT2-leerlingen kunnen verschillende achtergronden hebben: sommigen zijn geboren in Nederland, anderen in het buitenland. Het Nederlands leren zij voornamelijk op school of in een andere onderwijscontext. De officiële NT2-status blijft gelden tot een leerling zes jaar onderwijs in Nederland heeft gevolgd. In de praktijk hebben NT2-leerlingen gemiddeld vijf tot zeven jaar nodig om op een vergelijkbaar taalniveau te komen als hun klasgenoten met een Nederlandstalige achtergrond. Meertalige leerlingen hebben baat bij onderwijs dat hun volledige taalrepertoire erkent en benut.
Nederlandstalige leerlingen uit een taalarme omgeving
Leerlingen die thuis Nederlands spreken, maar weinig taalstimulering krijgen in hun eigen omgeving. Dit kan zich uiten in een beperkte woordenschat, minder ervaring met boeken en gesprekken, en minder taalrijke interactie.
Voor het bieden van een passende basisondersteuning aan bovenstaande groepen leerlingen, is het nodig dat leerkrachten/scholen over de kennis en vaardigheden beschikken die op deze themakaart beschreven staan. Om de beginsituatie van de eigen school op dit thema in kaart te brengen, kan de bijbehorende checklist ‘Hoe cultuursensitief en taalstimulerend is jouw school?’ gebruikt worden. De onderdelen op de checklist corresponderen met de onderwerpen van de themakaart. Op de themakaart staan de onderdelen uitgebreider beschreven en kan worden doorgeklikt naar een kenniskaart met voorbeelden en verwijzingen naar artikelen/boeken, materialen en handvatten.
Taalcentrum Almere
NT2-leerlingen die de Nederlandse taal nog onvoldoende begrijpen en spreken komen mogelijk in aanmerking voor onderwijs op Taalcentrum Almere, alvorens ze starten op een reguliere basisschool. Taalcentrum Almere is een school voor leerlingen van 4 – 18 jaar, met PO-locaties en VO-locaties. Op de PO-locaties van Taalcentrum Almere volgen leerlingen in de basisschoolleeftijd een jaar onderwijs, met als doel de basis te leggen voor het begrijpen en spreken van de Nederlandse taal.
Het Taalexpertisecentrum (TEC) is een onderdeel van Taalcentrum Almere. Het TEC is zich ervan bewust dat het bieden van passend onderwijs aan NT2-leerlingen een gezamenlijke verantwoordelijkheid is en samenwerking vereist tussen het Taal(expertise)centrum en basisscholen. Het TEC richt zich dan ook op expertisedeling in het onderwijs en kan meedenken over NT2-gerelateerde vragen. Ook kan het TEC scholen en leerkrachten helpen bij het vertalen van onderdelen van deze themakaart naar concrete uitvoering (meer informatie over het TEC).
Onderdeel van het TEC is ‘Samen Taalsterk in Almere; traject NT2-coördinator PO’, een driejarig scholingstraject waarbij een leerkracht van een reguliere basisschool wordt opgeleid tot NT2-coördinator binnen de eigen school. Tijdens het traject bouwt de leerkracht kennis en vaardigheden op t.a.v. het onderwijs aan NT2-leerlingen op de eigen school, met als doel deze kennis en vaardigheden te implementeren en te borgen in de eigen school. Het traject kan een middel zijn om als school aan de norm voor basisondersteuning te voldoen op het gebied van onderwijs aan leerlingen met een anderstalige achtergrond.
Schoolbreed
Algemene kennis over meertaligheid en NT2 (Nederlands als tweede taal)
Inzet thuistalen & culturele achtergronden
De (warme) overdracht en niveaubepaling
Gesprekken met leerlingen en ouders
Eerste intake
Een gesprek na 3 weken
Voortgangsgesprekken
Taalstimulerend onderwijs
Taalgebruik leerkracht
Taalaanbod
Taalruimte
Differentiatie en taalsteun
Taalfeedback
Taal in alle vakken
* Het verschil tussen woordenschatdoelen en taaldoelen:
Woordenschatdoelen richten zich op het aanleren van nieuwe woorden, vaak thematisch en expliciet.
Taaldoelen gaan breder: ze richten zich op woorden, maar gaan ook over taalstructuren (zoals vraagstellingen), manieren van verwerking (zoals samenvatten of uitleggen), en vormen van interactie (zoals overleggen of presenteren) die nodig zijn om de (vak)les goed te volgen en actief mee te doen.
Lezen en voorlezen
ANB ondersteuningskaart basisondersteuning.
Pilotversie mei 2025, geldig t/m juli 2026
Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning. Elke school stelt daarnaast ambities vast voor het ontwikkelen van de extra aanvullende ondersteuning op één of meerdere thema’s, passend bij het ondersteuningsprofiel van de school.
De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de extra aanvullende ondersteuning op een thema te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school.
Deze ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessional en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de extra aanvullende ondersteuning kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.
De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen onder andere door inzet van handelingsgericht werken.
Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid, waarna na aanpassingen de themakaarten zullen worden vastgesteld.
ANB ondersteuningskaart extra aanvullende ondersteuning. Pilotversie mei 2025, geldig t/m juli 2026