menu accessible_menu

Toegankelijkheidsopties

language
Cirkel Vierkant Driehoek
Voor professionals

Kenniskaart Sociaal-emotioneel leren PO

Basis

Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning. 

De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de basis op de thema’s te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school. 

Deze ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessionals en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de basis kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.  

De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen, onder andere door inzet van handelingsgericht werken.  

Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid en het al dan formuleren van de norm. Na aanpassingen worden de themakaarten vervolgens vastgesteld.  

Formeel valt dit thema niet onder ‘extra ondersteuning’ zoals gedefinieerd in de wet Passend Onderwijs. 

Sociaal-emotioneel leren algemeen 

 

Leerlijnen m.b.t. sociaal-emotionele ontwikkeling  

Pedagogisch klimaat, groepsdynamiek, gedragsaanpak 

(Trauma)sensitief onderwijs 

  • Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen – een handboek voor het basisonderwijs. Leony Coppens, Marthe Schneijderberg, Carine van Kregten.  
  • De traumasensitieve school – een andere kijk op gedragsproblemen in de klas. Anton Horeweg 

Gespreksvoering 

Executieve vaardigheden 

  • Informatie SLO: https://www.slo.nl/thema/meer/werken-executieve-vaardigheden/slag/  
  • Kaarten met spelletjes om executieve vaardigheden te oefenen, voor groep 1-4 en groep 5-8: Houtman, M., Losekoot, M., Van der Waals, T. & Waringa, M. (2017) Wijzer in executieve functies, Maarsen: Zienindeklas 
  • Smidts, D. (2018) Zelfsturing in de klas, Over aandacht, executieve functies en rust, Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds 
  • Van der Donk, M., Tjeenk-Kalff, A. & Hiemstra-Beernink, A. (2015) Beter bij de les, Training in executieve functies, Handleiding, Tielt: Uitgeverij Lannoo 

Overige materialen (observatieformulieren, lesmaterialen, interventies)