Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning.
De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de basis op de thema’s te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school.
Deze ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessionals en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de basis kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.
De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen, onder andere door inzet van handelingsgericht werken.
Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid en het al dan formuleren van de norm. Na aanpassingen worden de themakaarten vervolgens vastgesteld.
Voor langdurig zieke leerlingen (een leerling die (mogelijk) acuut, ernstig of langdurig ziek wordt en extra onderwijszorg nodig heeft) zijn er regelingen en ondersteuning vanuit de Inspectie van het Onderwijs en andere organisaties, zoals Ziezon en 1801 Jeugd & Onderwijsadvies. Scholen zijn verantwoordelijk voor het bieden van passend onderwijs, en dit kan maatwerk in onderwijstijd of extra ondersteuning inhouden. De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs, inclusief de ondersteuning van leerlingen met langdurige ziekte.
In de groep:
Contact opnemen met consulent/specialist cluster 3 van swv en/of SO Olivijn (cluster 3).
HGW
Zie de kenniskaart voor literatuursuggesties.
Betrokkenen:
Aanbod in de basisondersteuning buiten de groep, in de school.
HGW
Organisatorische en didactische afstemming
De consulent van het swv en/ of experts cluster 3 (SO Olivijn):
Voetnoot: ANB ondersteuningskaart basisondersteuning.
Pilotversie mei 2025, geldig t/m juli 2026
Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning. Elke school stelt daarnaast ambities vast voor het ontwikkelen van de extra aanvullende ondersteuning op één of meerdere thema’s, passend bij het ondersteuningsprofiel van de school.
De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de extra aanvullende ondersteuning op een thema te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school.
Deze ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessional en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de extra aanvullende ondersteuning kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.
De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen onder andere door inzet van handelingsgericht werken.
Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid, waarna na aanpassingen de themakaarten zullen worden vastgesteld.
Aanbod in de basisondersteuning
Onder de aanvullende ondersteuning vallen de volgende interventies:
Passende materialen/methodieken
Afgestemd aanbod in de groep
Afgestemd…
Meer complexe ondersteuningsvragen met expertise vanuit het SWV Passend Onderwijs Almere.
Aanbod in de basisondersteuning
Tips voor school: zet een leerkracht in voor les aan huis (geef deze docent iets minder extra taken in die periode), een gepensioneerd collega, een vrijwilliger.
De volgende deskundigheid is beschikbaar bij POA:
Meer complexe ondersteuningsvragen met inzet van expertise van ketenpartners.
Denk aan:
De school stelt met inbreng van de leerling en betrokkenheid van ouders een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op.
Voetnoot: ANB ondersteuningskaart extra aanvullende ondersteuning. Pilotversie mei 2025, geldig t/m juli 2026