In deze kenniskaart staat informatie en theoretische achtergrond specifiek voor dit thema: literatuur, artikelen, webinars, websites en scholingsaanbod. Dit kan algemeen passend bij het thema of specifiek passend bij een ondersteuningsniveau (basis of extra aanvullend).
Dit boek biedt praktische handvatten voor leraren om dyscalculie te herkennen en ermee om te gaan in de klas. Het richt zich niet alleen op de basisprincipes van dyscalculie, maar ook op de specifieke uitdagingen die leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen ervaren.
Hoofdstukken:
Dit boek is zowel theorie- als praktijkgericht. Het biedt een diepgaande uitleg over de cognitieve processen achter dyscalculie en geeft handvatten voor het behandelen van leerlingen met dyscalculie. Het boek is geschikt voor zowel ouders, leerkrachten als specialisten in het voortgezet onderwijs.
Hoofdstukken:
Dit boek richt zich specifiek op rekenen en wiskunde voor leerlingen met dyscalculie. Het biedt uitgebreide ondersteuning voor leraren in het secundair onderwijs die met dyscalculie te maken hebben in hun reken- en wiskundelessen.
Hoofdstukken:
Dit handboek biedt uitgebreide informatie over de diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyscalculie. Het boek biedt praktische inzichten voor leerkrachten en begeleiders in het voortgezet onderwijs over hoe ze dyscalculie kunnen herkennen, diagnose kunnen stellen en effectief ondersteuning kunnen bieden.
Hoofdstukken:
Dit boek richt zich op het creëren van een effectief ondersteuningsplan voor leerlingen met dyscalculie, met aandacht voor zowel de didactiek als de psychologische aspecten van het leren. Er worden praktische voorbeelden en casussen uit het voortgezet onderwijs behandeld.
Hoofdstukken:
Dit boek biedt inzichten in de neurobiologische achtergrond van dyscalculie en hoe deze wordt uitgedrukt in rekenproblemen bij leerlingen. Het richt zich op de praktische toepassing van wetenschap in het onderwijs en biedt hulpmiddelen en suggesties voor leraren in het voortgezet onderwijs.
Hoofdstukken:
“Praktisch omgaan met dyscalculie” – Marja P. de Vries
Dit boek biedt leraren concrete strategieën en voorbeelden voor het omgaan met leerlingen die dyscalculie hebben. Het is een praktische gids met veel oefeningen en werkvormen die in de klas gebruikt kunnen worden.
Hoofdstukken:
– Mini-docu Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie
– Kennisnet (Zoek naar video’s of webinars over dyscalculie en inclusie in het onderwijs)
– Sylvie Titterington: When Things Don’t Add Up: Learning with Dyscalculia | TED Talk
– DyscalculieCentrum Nederland (Dit centrum heeft regelmatig webinars en video’s die leraren helpen om leerlingen met dyscalculie beter te begrijpen en te ondersteunen)
– Netflix: dyscalculie documentary
“Onderwijsbehoeften van leerlingen met dyscalculie”
“Inzicht in dyscalculie: Wat kunnen we leren van praktijkvoorbeelden?”
“Wettelijke regelingen rondom dyscalculie en passend onderwijs”