menu language
Cirkel Vierkant Driehoek

Kenniskaart rekenontwikkeling en dyscalculie PO

Basis

Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning. 

De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de basis op de thema’s te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school. 

De ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessionals en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de basis kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.  

De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen, onder andere door inzet van handelingsgericht werken.  

Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid en het al dan formuleren van de norm. Na aanpassingen worden de themakaarten vervolgens vastgesteld.  

Formeel valt dit thema niet onder ‘extra ondersteuning’ zoals gedefinieerd in de wet Passend Onderwijs.  

In deze kenniskaart staat informatie en theoretische achtergrond specifiek voor dit thema: literatuur, artikelen, webinars, websites en scholingsaanbod. Dit kan algemeen passend bij het thema, specifiek passend bij een ondersteuningsniveau (basis of extra aanvullend) en fasen uit het fasenmodel. 

Boeken

  • Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen en dyscalculie BAO SBO SO
  • M. van Groenestijn, C.Borghouts, C. Janssen (2011) Van Gorcum.
  • Leren rekenen Werken met de modellen uit het Protocol ERWD
  • C. Notten (2019) Van Gorcum
  • Effectief rekenen op de basisschool
  • M. Schmeider (2017) Pica
  • Zorgplan dyscalculie en rekenproblemen- een handreiking voor het primair onderwijs
  • M. van Oostendorp en M. Milikowski (2022) Boom.
  • Leer ze rekenen – praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
  • B. Ros, H.van Luit e.a. (2022) www.leerzerekenen.nl

Documenten

  • Tussendoelen rekenen wiskunde PO-2017

Fase geel (fasenmodel ERWD): Er doen zich geringe reken-wiskundeproblemen voor op deelgebieden die door deskundige begeleiding oplosbaar zijn binnen de school.

Boeken

  • Rekengesprekken voeren -J. Kaskens (2019) Pica

Websites

Documenten

  • Kijkwijzer rekenen Rekenkracht (zelf-evaluatie-lijst ontwikkeld door Bronja Versteeg)
  • Scoreformulier leerkrachtvaardigheden
  • Voorbeeld rekenen-wiskunde-formatief evalueren in po
  • Kwaliteitskaart Durf te kiezen in doelen voor zwakke rekenaars; 19 tips School aan Zet (2012)
  • Kwaliteitskaart Diagnostische gesprekjes in het reken-wiskundeonderwijs, A.Buter en M.Verschuren, School aan Zet
  • VB36-4 Spel in de rekenles-drempelspellen, A. NOteboom
  • Borghouts, C. – Vertaalcirkel uitleg, VB 31-3
  • Borghouts,C – Vertaalcirkel onderbouw, VB 32-3
  • Borghouts,C – Vertaalcirkel middenbouw, VB 31-2
  • Interactief, gedifferentieerd en direct- schakelen tussen banende en sturende instructie, M. Bakker, VB 32-2

PowerPoint

  • PPT Rekenangst -Almeerse kennisnetwerk rekenen, nov. 2023
  • PPT Feedback in de rekenles -Almeerse kennisnetwerk rekenen, nov. 2018
Fase oranje (fasenmodel ERWD): De leerling ervaart ernstige reken-wiskundeproblemen, die in principe door deskundige begeleiding oplosbaar zijn binnen de school. Er is sprake van specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van rekenen-wiskunde.

Boeken

  • Aan de slag met rekenproblemen – M. van Oostendorp (2014) Boom
  • Aan de slag met rekenproblemen 2 -Voor groep 6 t/m het MBO- M. van Oostendorp (2020) Boom

Powerpoints

  • PPT OPP-rekenen – versie nov.24