Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning.
De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de basis op de thema’s te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school.
De ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessionals en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de basis kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.
De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen, onder andere door inzet van handelingsgericht werken.
Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid en het al dan formuleren van de norm. Na aanpassingen worden de themakaarten vervolgens vastgesteld.
Formeel valt dit thema niet onder ‘extra ondersteuning’ zoals gedefinieerd in de wet Passend Onderwijs.
In deze kenniskaart staat informatie en theoretische achtergrond specifiek voor dit thema: literatuur, artikelen, webinars, websites en scholingsaanbod. Dit kan algemeen passend bij het thema, specifiek passend bij een ondersteuningsniveau (basis of extra aanvullend) en fasen uit het fasenmodel.
Boeken
Documenten
Fase geel (fasenmodel ERWD): Er doen zich geringe reken-wiskundeproblemen voor op deelgebieden die door deskundige begeleiding oplosbaar zijn binnen de school. |
Boeken
Websites
Documenten
PowerPoint
Fase oranje (fasenmodel ERWD): De leerling ervaart ernstige reken-wiskundeproblemen, die in principe door deskundige begeleiding oplosbaar zijn binnen de school. Er is sprake van specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van rekenen-wiskunde. |
Boeken
Powerpoints