menu language
Cirkel Vierkant Driehoek

Kenniskaart meer- en hoogbegaafd PO

Basis

Elke school voldoet aan de basisondersteuning zoals verwoord in de gezamenlijke afspraken in het beleidsdocument Almeerse Norm Basisondersteuning. 

De themakaarten zijn een handreiking voor scholen om de basis op de thema’s te organiseren, te ontwikkelen en uit te kunnen voeren op school. 

De ondersteuningskaart is bedoeld voor de onderwijsprofessionals en geeft een concrete uitwerking van wat de school in de basis kan vormgeven. De kenniskaart beschrijft hoe, met welke inzet van kennis en vaardigheden, de school dit kan doen.  

De ondersteuning richt zich op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen, onder andere door inzet van handelingsgericht werken.  

Het inzetten van deze kaart betreft voor 2025-2026 een pilot. Na een jaar worden de themakaarten geëvalueerd met het veld op praktische uitvoerbaarheid en het al dan formuleren van de norm. Na aanpassingen worden de themakaarten vervolgens vastgesteld.  

Sociale kaart HB van Almere, Informatie en lessen 
www.platformHB-almere.nl  

Kenniscentrum HB
Landelijk Kenniscentrum HB: Platform over onderwijs aan (hoog)begaafden. In de nabije leefomgeving van elk (hoog)begaafd kind moet de noodzakelijke ondersteuning aanwezig zijn, zodat deze zich optimaal en evenwichtig kan ontwikkelen. Het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid doet dit door – landelijk en regionaal – professionals en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs te ondersteunen, en het veld van experts eromheen. Zie https://kenniscentrumhb.nl/  

Signaleren begaafdheid
In principe signaleert de leerkracht wat de onderwijsbehoefte is van de leerling. Hiervoor kan de leerkracht de wijze van Stimulerend signaleren gebruiken.

Instrumenten voor signalering en begeleiding: 

Protocol vervroegde toelating jonge kind: https://expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl/wp-content/uploads/2018/12/Protocol-Vervroegde-Toelating-Basisschool.pdf  

Intake kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong: 

Begaafd Onderwijs
Begaafd onderwijs is een term die voortgekomen is uit de praktijk van de begeleiding aan begaafde leerlingen. Zie  https://begaafdonderwijs.nl/. Door materialen werkwijzen in de reguliere klas in te zetten voor alle leerlingen, kun je begaafde leerlingen signaleren, maar ook onderpresterende begaafde leerlingen.

Voorbeelden/suggesties zijn:

Literatuur voor de leerkracht bij Zorgniveau 1

  • Van Gerven, E. (2015) Knapzak praktijkgidsen, De cirkel van zorg voor leerkrachten, Leuker.nu
  • Hulpmiddel: Meijer, L. (2022) Bijlage 5: Signaleringskaarten voor kleuters en leerlingen van groep 3

Alle begaafde leerlingen zijn anders:
Zie: SLO gespreksplaat profielen

Differentiëren in de klas
Webinar over differentiatie

Verrijking buiten de methode
Algemeen

Extra aanvullend

Talentontwikkeling

Lesmateriaal

Emotioneel welbevinden

Onderpresteren

Mindset

Executieve vaardigheden

  • Informatie SLO
  • Kaarten met spelletjes om executieve vaardigheden te oefenen, voor groep 1-4 en groep 5-8: Houtman, M., Losekoot, M., Van der Waals, T. & Waringa, M. (2017) Wijzer in executieve functies, Maarsen: Zienindeklas
  • Smidts, D. (2018) Zelfsturing in de klas, Over aandacht, executieve functies en rust, Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds
  • Van der Donk, M., Tjeenk-Kalff, A. & Hiemstra-Beernink, A. (2015) Beter bij de les, Training in executieve functies, Handleiding, Tielt: Uitgeverij Lannoo

Versnellen

Motivatie