settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek

Sociaal-emotioneel leren

Sociaal-emotioneel leren (SEL) is een belangrijk onderdeel van het onderwijs dat zich richt op het stimuleren van de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dit helpt leerlingen om vaardig om te gaan met zichzelf en anderen, wat essentieel is voor hun algehele ontwikkeling en welzijn.

School volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen systematisch en signaleert eventuele belemmeringen. Daarna volgt een cyclisch proces van analyseren (begrijpen), plannen, doelgericht handelen en evalueren. Indien nodig kan school de consulent vanuit het samenwerkingsverband POA betrekken om mee te denken. De consulent kan aanvullende of verdiepende analyse, kennis en advies bieden. Dit kan in de vorm van consultatie, gesprek, observatie of (alleen in het PO) handelingsgericht onderzoek.  

Scholen en consulenten werken volgens de principes van handelingsgericht (samen)werken (HGW). Dit is een systematische aanpak die gericht is op het afstemmen van onderwijs en ondersteuning op de specifieke behoeften van de leerling. Het doel is om de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen te verbeteren.  

Samenwerken via het dekkend netwerk

Om de leerling zo goed mogelijk te helpen zijn er verschillende partijen in Almere die samenwerken. Dit noemen we ook wel het dekkend netwerk. Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid en expertise en door goed samenwerken zorgen we ervoor dat de leerling de ondersteuning krijgt wat nodig is.  
Dit staat uitgebreid beschreven in de Almeerse Norm Basisondersteuning.  

Contact met Passend Onderwijs Almere

Wil je dat een van onze consulenten meedenkt of advies geeft over de ondersteuningsbehoefte van een leerling? Neem gerust contact op met de vaste consulent die verbonden aan je school. Algemene vragen over passend onderwijs? Neem contact met ons op.

Contact
Ga naar de inhoud