settings_accessibility menu language
Cirkel Vierkant Driehoek

Rekenontwikkeling

Rekenontwikkeling, oftewel de ontwikkeling van rekenvaardigheden, is een belangrijk proces voor leerlingen. Het omvat verschillende domeinen zoals getallen en bewerkingen, verhoudingen, meten en meetkunde en verbanden. De school heeft een hierin een grote rol en is verantwoordelijk voor het verzorgen van goed rekenonderwijs. De rekenspecialisten beschikken over kennis om leerkrachten te begeleiden in de extra ondersteuning. Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere geeft advies en ondersteunt in de route naar dyscalculie-onderzoek.

Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie

In het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) wordt beschreven wat school kan doen aan het signaleren en begeleiden van leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen en hoe er uiteindelijk geconstateerd kan worden of er sprake is van dyscalculie. Inhoud van het protocol ERWD: 

  • de uitgangspunten van het protocol 
  • signalen van ernstige reken-wiskundeproblemen 
  • de daarbij in te zetten didactische modellen en 
  • een uitvoerig stappenplan

Samenwerken via het dekkend netwerk

Om de leerling zo goed mogelijk te helpen zijn er verschillende partijen in Almere die samenwerken. Dit noemen we ook wel het dekkend netwerk. Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid en expertise en door goed samenwerken zorgen we ervoor dat de leerling de ondersteuning krijgt wat nodig is.  
Dit staat uitgebreid beschreven in de Almeerse Norm Basisondersteuning.  

Goed om te weten 

  • De school is verantwoordelijk om goed rekenonderwijs te bieden. De rekenspecialisten beschikken over kennis om de leerkrachten te begeleiden in de extra ondersteuning. 
  • Is er onderzoek gewenst is naar dyscalculie? Neem dan contact op met je vaste consulent van Passend Onderwijs Almere. De consulent beoordeelt het dossier bij een aanvraag naar dyscalculieonderzoek en denkt mee over een passend aanbod. 
  • Het is niet wettelijk verplicht om het rekenaanbod voor leerlingen in een OPP te beschrijven. Toch kan het opstellen van een OPP voor leerlingen die een aangepast rekenaanbod krijgen helpend zijn om hun ontwikkeling te sturen en te volgen. Bekijk onze tips en advies hiervoor 
  • Wanneer verwacht wordt dat 1F niet behaald gaat worden eind groep 8, is school verplicht een OPP op te stellen.  De consulent kan adviseren t.a.v. een afgestemd aanbod 
  • Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen is een uitdagend rekenaanbod van belang.  
Ga naar de inhoud