menu language
Cirkel Vierkant Driehoek

Update overzicht stedelijke onderwijsvoorzieningen en –arrangementen

In Almere zijn diverse stedelijke onderwijsvoorzieningen en -arrangementen beschikbaar voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte. We organiseren extra ondersteuning zo dicht mogelijk bij huis. Bij voorkeur op de reguliere school of in de directe omgeving van de leerling. Passend Onderwijs Almere stelt jaarlijks een actueel overzicht samen van alle stedelijke voorzieningen en arrangementen in zowel het primair (PO) als voortgezet onderwijs (VO). Deze overzichten zijn te vinden op onze website, zodat professionals altijd snel en eenvoudig toegang hebben tot de juiste informatie.

Onderwijsvoorzieningen en arrangementen

Soms komen er nieuwe voorzieningen of arrangementen bij of vervallen er onderdelen. Hierdoor is het overzicht niet altijd volledig actueel. We onderzoeken daarom hoe we deze informatie in een nieuwe, dynamische vorm kunnen aanbieden, zodat deze altijd up-to-date is. Bij de start van het nieuwe schooljaar zal de dekkend netwerkkaarten geactualiseerd en verspreid worden. We houden jullie uiteraard op de hoogte van verdere ontwikkelingen. Voor nu delen we hieronder alvast twee nieuwe stedelijke arrangementen binnen het primair onderwijs van IKC de Regenboog en de Vrije school Oosterwold. 

Nieuwe stedelijke arrangementen binnen het primair onderwijs

Bekijk hieronder twee nieuwe stedelijke arrangementen voor het schooljaar 2025-2026.

Goed nieuws voor leerlingen in Almere-Haven met een verlaagd IQ en specifieke ondersteuningsbehoeften: vanaf schooljaar 2025-2026 start IKC de Regenboog met een nieuw SBO-arrangement speciaal voor deze doelgroep. Dit initiatief speelt in op de huidige behoefte aan een SBO-voorziening in Almere-Haven, aangezien leerlingen nu vaak moeten uitwijken naar andere stadsdelen zoals Stad of Buiten. 

Het arrangement richt zich op leerlingen in de leeftijd van 7 tot 10 jaar (groep 4, 5 en 6), met een maximum van 14 leerlingen per groep. De doelgroep bestaat uit leerlingen met een verlaagd IQ en/of leerproblemen, waarbij gedrag niet de primaire problematiek is. Het doel is om deze leerlingen in een kleine groep maatwerk te bieden, zodat zij optimaal kunnen groeien binnen hun eigen kunnen.  

Er wordt gestreefd naar uitstroom naar regulier onderwijs binnen IKC de Regenboog in groep 7, of naar het PrO of OPDC na groep 7. Dit arrangement draagt bij aan het voorkomen van thuiszitters in de wijk door een school nabije plek te bieden voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. 

We zijn verheugd over de ontwikkeling van dit arrangement en zullen bij de start van het nieuwe schooljaar verder informeren over de details en plaatsingsprocedures op onze website. Voor vragen over dit arrangement kan contact opgenomen worden met Djara Raven (d.raven@regenboogalmere.nl) 

Na de zomervakantie start op de Vrije School Oosterwold een nieuw arrangement voor leerlingen van groep 1 t/m 8 (kleuterklas en klas 1 t/m 6) die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van prikkelverwerking, executieve functies, leren leren of sociaal-emotionele ontwikkeling. Het arrangement biedt maatwerk in een warme, ritmische leeromgeving waarbij leerlingen zoveel mogelijk onderdeel blijven van hun eigen klas, maar tijdelijk (deels) buiten de groep extra begeleiding krijgen. 

Voor wie is dit arrangement bedoeld?
Voor leerlingen bij wie leren, gedrag of werkhouding niet vanzelfsprekend verloopt, bijvoorbeeld door: 

  • Prikkelgevoeligheid en een ontwikkelingsvoorsprong 
  • Prikkelgevoeligheid en achterblijvende leerresultaten 
  • Behoefte aan warme structuur, rust of praktische ondersteuning in het leren 
  • Moeite met werkhouding of sociaal functioneren 

Wat biedt het arrangement? 

  • Intensieve begeleiding voor drie kleuters binnen de eigen klas, gericht op activeren, meedoen en observatie (maximaal één kleuter per groep) 
  • Twee kleine groepjes van maximaal 8 leerlingen per groep voor leerlingen in de onderbouw: extra begeleiding op 1 of 2 ochtenden per week, afhankelijk van ondersteuningsbehoefte (herhaling of uitdaging) 
  • Focus op activering en terugkeer naar het reguliere onderwijsaanbod 
  • Extra ondersteuning op hart, hoofd & handen (cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch gebied) 
  • Begeleiding op maat, in nauw overleg met ouders en de school van inschrijving 
  • Een rustige, beschutte ruimte op school met ontwikkelingsgerichte en natuurlijke materialen 
  • Voor oudere leerlingen aandacht voor leren-leren, prikkelregulatie en sociaal functioneren 

In ontwikkeling
Het arrangement is momenteel in opbouw. Na de zomer volgt een uitgebreid overzicht op de website van Passend Onderwijs Almere, met meer informatie over de werkwijze, aanmeldroutes en capaciteit. 

Contactpersoon
Voor vragen of afstemming kun je contact opnemen via de onderwijsconsulent van de eigen school. Vanuit Passend Onderwijs Almere wordt bekeken of de leerling in aanmerking komt voor bovenstaande arrangement. 

Informatie

Een overzicht van de onderwijsvoorzieningen en -arrangementen is te vinden op onze website. Hier staat ook beschreven hoe een arrangement aangevraagd kan worden. Voor vragen kunnen scholen altijd terecht bij hun vaste consulent van Passend Onderwijs Almere.