Na de zomervakantie start op de Vrije School Oosterwold een nieuw arrangement voor leerlingen van groep 1 t/m 8 (kleuterklas en klas 1 t/m 6) die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van prikkelverwerking, executieve functies, leren leren of sociaal-emotionele ontwikkeling. Het arrangement biedt maatwerk in een warme, ritmische leeromgeving waarbij leerlingen zoveel mogelijk onderdeel blijven van hun eigen klas, maar tijdelijk (deels) buiten de groep extra begeleiding krijgen.
Voor wie is dit arrangement bedoeld?
Voor leerlingen bij wie leren, gedrag of werkhouding niet vanzelfsprekend verloopt, bijvoorbeeld door:
- Prikkelgevoeligheid en een ontwikkelingsvoorsprong
- Prikkelgevoeligheid en achterblijvende leerresultaten
- Behoefte aan warme structuur, rust of praktische ondersteuning in het leren
- Moeite met werkhouding of sociaal functioneren
Wat biedt het arrangement?
- Intensieve begeleiding voor drie kleuters binnen de eigen klas, gericht op activeren, meedoen en observatie (maximaal één kleuter per groep)
- Twee kleine groepjes van maximaal 8 leerlingen per groep voor leerlingen in de onderbouw: extra begeleiding op 1 of 2 ochtenden per week, afhankelijk van ondersteuningsbehoefte (herhaling of uitdaging)
- Focus op activering en terugkeer naar het reguliere onderwijsaanbod
- Extra ondersteuning op hart, hoofd & handen (cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch gebied)
- Begeleiding op maat, in nauw overleg met ouders en de school van inschrijving
- Een rustige, beschutte ruimte op school met ontwikkelingsgerichte en natuurlijke materialen
- Voor oudere leerlingen aandacht voor leren-leren, prikkelregulatie en sociaal functioneren
In ontwikkeling
Het arrangement is momenteel in opbouw. Na de zomer volgt een uitgebreid overzicht op de website van Passend Onderwijs Almere, met meer informatie over de werkwijze, aanmeldroutes en capaciteit.
Contactpersoon
Voor vragen of afstemming kun je contact opnemen via de onderwijsconsulent van de eigen school. Vanuit Passend Onderwijs Almere wordt bekeken of de leerling in aanmerking komt voor bovenstaande arrangement.