Wat is de verantwoordelijkheid van school?
Scholen hebben een ‘zorgplicht’: dit betekent dat schoolbesturen ervoor moeten zorgen dat de leerling een passende onderwijsplek krijgt. Ook als de leerling extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft. Om dat goed te regelen werken alle scholen met elkaar samen in het samenwerkingsverband ‘Passend Onderwijs Almere’.
Basisondersteuning vanuit school
Elke school binnen de regio Almere moet een leerling hulp kunnen geven bij vragen die regelmatig voorkomen. Dit heet de basisondersteuning. Deze ondersteuning en hulp is beschikbaar voor alle leerlingen en wordt geregeld door de school zelf. Bijvoorbeeld hulp bij dyslexie, dyscalculie of anders lerend.
Lees wat onder de basisondersteuning valt
Wettelijke taken van een samenwerkingsverband
Om passend goed te regelen werken alle scholen regionaal met elkaar samen in een samenwerkingsverband. Sinds 2014 zijn er in heel Nederland 152 samenwerkingsverbanden opgericht toen de wet passend onderwijs van kracht ging. In Almere heet het samenwerkingsverband ‘Passend Onderwijs Almere’. Een samenwerkingsverband heeft de wettelijke taak om onderlinge samenwerking tussen schoolbesturen en andere partijen zoals de gemeente te stimuleren zodat onderwijs en jeugdhulp goed op elkaar aansluiten. Hierdoor kan een leerling de juiste ondersteuning krijgen die nodig is. Hieronder lees je onze 5 belangrijkste taken:
- Het bieden van een dekkend netwerk zodat alle benodigde ondersteuning en informatie beschikbaar is op de juiste plaats en op het juiste moment.
- Het verdelen van financiële middelen voor extra ondersteuning aan de aangesloten schoolbesturen.
- Advies en steun voor school, ouders en leerlingen over de ondersteuningsbehoefte van een leerling.
- Het beoordelen en afgeven van toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor toelating tot speciaal (basis)onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs.
- Het voorkomen van thuiszitters en bevorderen van schoolaanwezigheid.
Meer over onze organisatie
Wie doet wat binnen de school?
Iedereen binnen de school heeft een verantwoordelijk rondom (extra) ondersteuning voor leerlingen. Wie doet wat binnen de school?
De intern begeleider (ib‘er) op de basisschool of zorgcoördinator (zoco) binnen het voortgezet onderwijs is verantwoordelijk voor de begeleiding van leerkrachten en het ondersteunings en-zorgbeleid. Zij ondersteunen leerkrachten in de begeleiding van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Verder voeren ze overleg met ouders/verzorgers en directie. Handelingsgericht samenwerken is hierbij uitgangspunt.
De directeur is verantwoordelijk voor de organisatie en het onderwijs op school. De directeur vertegenwoordigt de school naar externe contacten en legt verantwoording af aan het bestuur van de school. Net als de leerkracht en de intern begeleider kan de directeur, bijvoorbeeld in een multidisciplinair overleg, meekijken naar de mogelijkheden die de school heeft om te voorzien in de extra ondersteuning van een leerling.
De afspraken die een schoolteam maakt, moeten passen bij de afspraken die hierover in het schoolbestuur en het samenwerkingsverband zijn gemaakt. Borging kan onder andere plaatsvinden door het schoolondersteuningsprofiel (SOP) of de schoolgids regelmatig in het team te bespreken en bij te werken. Vragen die hierbij aan de orde zijn: is de basis voor passend onderwijs nog op orde? Is het team voldoende voorbereid op de diverse ondersteuningsbehoeften van (nieuwe) leerlingen? Wat willen we in passend onderwijs ontwikkelen en leren? Welke professionalisering is daarvoor nodig?
“
Passend Onderwijs Almere kan een verbindende rol spelen tussen school en ouders. Vaak kan onze vaste consulent lastigere situaties makkelijker aanvliegen dan dat wij als school kunnen doen.
Demi Wegman, Intern begeleider bij ASG
Ervaring van een Ib' er over Passend Onderwijs Almere
Demi Wegman werkt als intern begeleider bij ASG. Bij diverse hulpvragen schakelt ze haar vaste consulent in van Passend Onderwijs Almere. Wat is haar ervaring? Vier vragen over haar ervaring met het samenwerkingsverband.” Ik merk dat Passend Onderwijs Almere een verbindende rol speelt tussen school en ouders. Vaak kan de consulent lastigere situaties makkelijker aanvliegen dan dat wij als school kunnen doen.”
Lees het hele interview
Wat is de rol van ouders/verzorgers?
Ouders kennen hun kind het beste en weten vanuit de thuissituatie veel over wat helpt of juist averechts werkt bij het bieden van ondersteuning. Ze hebben veel invloed op het leren van hun kind en kunnen de school ondersteunen. Ouders zijn ook verantwoordelijk om schoolaanwezigheid te stimuleren. Elke stap die school zet voor (extra) ondersteuning moet altijd zijn afgestemd met ouders. Prettig contact tussen school en ouders helpt de leerling om zijn/haar doelen te bereiken.
Hebben ouders vragen rondom passend onderwijs en komen ze er met school niet uit? Dan kunnen ze ook contact opnemen met ons Ouder- en Jeugdsteunpunt voor onafhankelijke informatie en steun.
Basisstructuur voor ondersteuning (BvO)
In Almere streven we ernaar dat leerlingen gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Voor sommige leerlingen en hun ouders is er tijdelijke ondersteuning nodig. In Almere is de preventieve ondersteuning voor ouders en leerlingen beschreven in de Basisstructuur voor ondersteuning (BvO). Het gaat o.a. om een samenwerking met de intern begeleider, de begeleider jeugd van Oké op school en de inzet van de jeugdverpleegkundige of de schoolmaatschappelijk werker. Het doel van de samenwerking is om, samen met ouders en de professionals, in de leefomgeving van de leerling zo snel mogelijk te doen wat nodig is. Zo wordt, ongeacht waar een leerling woont in Almere, dezelfde ondersteuning geboden vanuit een eenduidige manier van werken. Op deze manier werken we samen aan een doorgaande ontwikkelingslijn.
Lees meer informatie op Sterke Start Almere
Wat is de rol van JGZ Almere?
Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Almere biedt jeugdgezondheidszorg aan alle kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. Alle leerlingen uit groep 2 en groep 7 van het basisonderwijs worden door JGZ uitgenodigd voor een preventief gezondheidsonderzoek. Ouders worden hier van tevoren over geïnformeerd per post. Scholen en het samenwerkingsverband overleggen soms met professionals van JGZ Almere: bijvoorbeeld in zorg- en adviesteams (ZAT) of tijdens multidisciplinaire overleggen (mdo). Samen met ouders (en waar mogelijk de leerling) wordt vanuit ieders expertise bekeken welk plan van aanpak het best passend is.
Wat doet Jeugdhulp?
Jeugdhulp is bedoeld voor kinderen en jongeren tot 18 jaar, soms tot 23 jaar. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor jeugdhulp. De gemeente Almere vindt het belangrijk dat jonge mensen opgroeien in een veilige omgeving en alle kans krijgen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Spelen er andere vragen bij een leerling, bijvoorbeeld in de opvoeding of in het gedrag, dan is het mogelijk om jeugdhulp in te schakelen. Scholen en het samenwerkingsverband overleggen soms met professionals van Jeugdhulp: bijvoorbeeld in zorg- en adviesteams (ZAT) of tijdens multidisciplinaire overleggen (mdo). Samen met ouders (en waar mogelijk) de leerling wordt vanuit ieders expertise bekeken welk plan van aanpak het best passend is.
Soms hebben ouders, kinderen, jongeren of gezinnen hulp nodig. De gemeente Almere geeft dan hulp op maat. Die hulp wordt in opdracht van de gemeente door JGZ Almere geregeld.
Wat doet gemeente Almere?
De gemeente Almere is niet alleen verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van jeugdhulp. De gemeente heeft ook een taak in het terugdringen van schooluitval, handhaving van de leerplicht, organisatie van het leerlingenvervoer, passende onderwijshuisvesting en jeugdgezondheidszorg. Deze taken zijn onmisbaar om inclusief onderwijs te realiseren.
Bekijk de sociale kaart van gemeente Almere
Wat is de Integrale Tafel Almere (ITA)
Soms zijn kinderen of jongeren nog niet ingeschreven op een school en hebben ze veel ondersteuning nodig op het gebied van onderwijs en/of jeugdhulp. Het is dan niet duidelijk wat de beste plek is. De Integrale Tafel Almere (ITA) kan hierbij helpen. De ITA bestaat uit professionals die veel weten van het onderwijs en de jeugdhulp. Samen met ouders bekijken zij wat er nodig is om de juiste hulp te bieden, en welke extra onderwijsondersteuning en/of jeugdhulp passend is. Ook leerlingen die al op een school zitten en mogelijk een plek nodig hebben binnen de ‘Klas op Maat‘ (KOM) of ‘Next Level‘ (VO) worden bij de ITA besproken. De ITA komt eens per twee weken bijeen op de locatie van Passend Onderwijs Almere.
Overige partners met wie we samenwerken
Passend onderwijs is echt teamwerk en maatwerk. Soms zijn er meerdere instellingen en organisaties betrokken om de juiste hulp en ondersteuning te bieden voor een leerling. Ook zijn er diverse organisaties betrokken die hulp en ondersteuning bieden bij leerlingen met een auditieve of visuele beperking.
Bekijk het overzicht van onze partners met wie we nog meer samenwerken
Contactgegevens
Heb je vragen over passend onderwijs in Almere of naar mogelijkheden voor (extra) ondersteuning in het primair of voortgezet onderwijs? Neem gerust contact met ons op.
Onze contactgegevens